porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli


Wydatki zrealizowane w ramach bezpieczeństwa publicznego w 2021 r.:

1 963 921

-14,27%

do roku 2020



W roku 2021 Gmina Suchy Las przeznaczyła 1.963.921,17 zł na wydatki związane z bezpieczeństwem publicznym. Znaczną część środków gmina przeznaczyła na finansowe wsparcie i refundację działań OSP (737.666,84 zł) oraz działalność Straży Gminnej (1.082.729,26 zł). W ramach wydatkowanych środków 155.189,30 zł przeznaczono na zadania o charakterze inwestycyjnym. Kierunki wydatkowania środków w ramach bezpieczeństwa publicznego w 2021 r. przedstawiono poniżej.


Bezpieczeństwo w Gminie Suchy Las w 2021 r.



DZIAŁALNOŚĆ STRAŻY GMINNEJ



1 247

Liczba przeprowadzonych interwencji w 2021 r.

401

Liczba osób wobec których zastosowano środki prawne w 2021 r.

11

Liczba przeprowadzonych akcji z Policją
w 2021 r.


W 2021 r. przeprowadzono 1.247 interwencji. W roku 2021 najwięcej zgłoszeń dotyczyło porządku publicznego (311), bezpieczeństwa osób i mienia (287), zagrożeń w ruchu drogowym (144) - głównie w zakresie niewłaściwego parkowania oraz blokowania wjazdu i wyjazdu z posesji. Następną kategorią były wszelkie sprawy związane z wykroczeniami przeciwko urządzeniom użyteczności publicznej (180). Wraz z Policją przeprowadzono łącznie 11 akcji w zakresie bezpieczeństwa publicznego, w które zaangażowanych było łącznie 22 strażników.


34

Liczba mandatów karnych nałożonych w 2021 r.

366

Liczba udzielonych pouczeń w 2021 r.

1

Liczba wniosków skierowanych do Sądu Rejonowego w 2021 r.


W związku ze stwierdzonymi przypadkami naruszeń ustalonego porządku prawnego, strażnicy zastosowali środki prawne wobec 401 osób. Udzielono 366 pouczeń oraz nałożono 34 mandaty karne. W przypadku 1 osoby skierowano wniosek do Sądu Rejonowego. W zakresie ochrony porządku publicznego, we współpracy z Komendą Miejską Policji w Poznaniu prowadzono kontrole wytypowanych miejsc pod kątem przestrzegania reżimu sanitarnego. Czynności dotyczące naruszeń ustanowionych w stanie epidemii, zostały zakończone zastosowaniem 5 pouczeń. W 2021 r. przeprowadzono 280 kontroli pod względem przestrzegania obostrzeń pandemicznych w autobusach komunikacji publicznej i sklepach wielkopowierzchniowych. Najczęściej interweniowano wobec osób niezakrywających ust i nosa.


213

Liczba przeprowadzonych kontroli w zakresie ochrony środowiska w 2021 r.

26

Liczba odłowionych psów z terenu Gminy w 2021 r.

11

Liczba spotkań edukacyjnych z dziećmi i młodzieżą w 2021 r.


Nadal priorytetowymi zadaniami były sprawy związane z ochroną środowiska, gospodarką odpadami komunalnymi, walką ze smogiem. Przeprowadzono 213 kontroli w zakresie ochrony środowiska, w szczególności pod kątem gospodarki odpadami, prawidłowości stosowania materiału opałowego oraz odprowadzania nieczystości ciekłych. Udało się usunąć 8 samochodów z dróg publicznych, stref zamieszkania oraz stref ruchu. Dbając o porządek oraz bezpieczeństwo mieszkańców doprowadzono do izby wytrzeźwień lub miejsca zamieszkania 11 osób będących w stanie upojenia alkoholowego. W 2021 r. Straż Gminna odłowiła 26 psów pozostających bez nadzoru, z czego 22 trafiło do właścicieli, a 4 do schroniska w Skałowie. Ponadto, w 2021 r. przeprowadzono 11 spotkań z dziećmi i młodzieżą o tematyce związanej z bezpieczeństwem osób w miejscach i sytuacjach zagrożeń.


Zdjęcie dzieci w sali trzymające kamizelki odblaskowe.
Zdjęcie gadżetów odblaskowych.
Zdjęcie dzieci w sali na spotkaniu z strażnikiem gminnym.
Zdjęcie dzieci na spotkaniu ze strażnikiem gminnym.



DZIAŁALNOŚĆ OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH



Gmina Suchy Las zapewnia gotowość bojową jednostkom OSP realizując wyznaczone zadania wynikające z ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. Na terenie Gminy występują cztery jednostki OSP:

  • OSP Suchy Las;

  • OSP Golęczewo;

  • OSP Chludowo;

  • OSP Zielątkowo.

Gmina Suchy Las zapewnia gotowość bojową tych jednostek finansując z budżetu:

  • polisy ubezpieczeniowe imienne dla strażaków-ratowników biorących udział w działaniach ratowniczych;

  • badania lekarskie okresowe dla strażaków-ratowników biorących udział w działaniach ratowniczych;

  • ubezpieczenia podstawowe OC samochodów specjalnych pożarniczych oraz AC;

  • ekwiwalent za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym;

  • zaopatrzenie strażaków w umundurowanie i inne środki ochrony indywidualnej;

  • przegląd urządzeń hydraulicznych;

  • bieżące drobne naprawy, konserwacje, przeglądy samochodów;

  • koszty paliwa i innych materiałów pędnych;

  • zakup nowych samochodów specjalnych dla jednostek OSP.


W 2021 r. Gmina Suchy Las przekazała dotację dla jednostek OSP w wysokości 84.218,30 zł z przeznaczeniem:

  • dla OSP Zielątkowo na doposażenie samochodu zakupionego z dofinansowania MSWiA i KG PSP w ramach akcji "Bitwa o wozy" w zestaw ratownictwa drogowego;

  • dla OSP Chludowo na dofinansowanie zakupu zestawu hydraulicznych urządzeń ratowniczych (70% stanowiła dotacja dla OSP Chludowo z WZZ OSP RP w Poznaniu)

  • dla OSP Suchy Las na dofinansowanie zakupu i montażu zestawu instalacji fotowoltaicznej na budynku OSP Suchy Las (70 % dotacja z WFOŚiGW).


283

Liczba zdarzeń / akcji ratowniczych OSP w 2021 r.

65

Liczba zdarzeń / akcji pożarniczych OSP w 2021 r.

218

Liczba zdarzeń / akcji związanych z miejscowymi zagrożeniami w 2021 r.


Zdjęcie wozów strażackich.
Zdjęcie dziewczynki na wózku inwalidzkim i towarzyszących jej osób.
Zdjęcie wozów strażackich na sygnałach świetlnych przy budynkach mieszkalnych.

Żródło zdjęć: profil FB OSP Suchy Las

Zdjęcie wozu strażackiego na sygnałach świetlnych.