INFRASTRUKTURA


WODA i ścieki



Realizacja zadań związanych z gospodarką wodociągową i kanalizacyjną stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk, programów i strategii przyjętych przez władze Suchego Lasu. Do najważniejszych z nich należy:


  • Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych.


Dokładniejszy opis powyższego programu znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.


1 139 tys.

m3 sprzedanej wody

pitnej dla mieszkańców

1,4 km

nowej sieci

wodociągowej

6 296

odbiorców wody*

98,4%

budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej

794 tys.

m3 odebranych ścieków

od mieszkańców

12,4 km

nowej sieci

kanalizacyjnej

5 196

odbiorców ścieków*

93,4%

budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacyjnej


Przyłącza do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej
w Gminie Suchy Las (stan na 31.03.2022 r.)*

*z przyczyn technicznych nie ma możliwości uzyskania danych na dzień 31.12.2021 r.

Zadania z zakresu gospodarki wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy Suchy Las wykonuje Aquanet S.A. w Poznaniu. Podstawowym przedmiotem działania spółki w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków na terenie Gminy Suchy Las jest:

  • pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody (PKD 36.00.Z);

  • odprowadzanie i oczyszczanie ścieków (PKD 37.00.Z).


W 2021 r. w zakresie gospodarki wodociągowej i kanalizacyjnej wydatkowano środki w wysokości 6.345.655,17 zł z przeznaczeniem na rozpoczęcie, kontynuację lub zakończenie następujących zadań:

  • budowa odcinka kanalizacji sanitarnej przy ul. Krańcowej w Suchym Lesie (projekt);

  • budowa sieci kanalizacji w Chludowie na ul. Słonecznej (inwestycja kontynuowana w 2022 r.);

  • budowa kanalizacji na ul. Zakątek w Suchym Lesie (projekt);

  • budowa kanalizacji na ul. Śnieżnej w Suchym Lesie (zakończenie inwestycji w 2021 r.);

  • budowa wodociągu od ul. Sportowej do ul. Pogodnej w Zielątkowie (zakończenie inwestycji w 2021 r.);

  • budowa kanalizacji sanitarnej wraz z drogami w Golęczewie i Zielątkowie oraz wymiana sieci wodociągowej w Golęczewie z azbestowej, budowa skrzyżowania w Golęczewie ul. Dworcowa, Tysiąclecia i Lipowej (inwestycja kontynuowana w 2021 r.).



energia elektryczna i ciepło



Realizacja zadań związanych z gospodarką energetyczną i cieplną stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk, programów i strategii przyjętych przez władze Suchego Lasu. Do najważniejszych z nich należy:


  • Plan zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe.


Dokładniejszy opis powyższego programu znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.


130 851 m

długość sieci gazowej

4 315 szt.

ogółem liczba przyłączy gazowych

4 070

liczba przyłączy gazowych do budynków mieszkalnych

PSG Sp. z o.o., która jest operatorem i dostawcą gazu na terenie Gminy Suchy Las odmówiła udzielenia informacji szczegółowych tj. danych dotyczących procentowego udziału odbiorców, przyłączonych do sieci w podziale na odbiorców indywidualnych oraz firmy, ponieważ stanowią dane wrażliwe i w ramach Programu Zgodności nie mogą zostać ujawnione. Z uwagi na to, iż kwalifikują się do sensytywnych informacji handlowych, ujawnienie ich osobom trzecim mogłoby wpłynąć na sytuację rynkową i pozycję użytkownika systemu na rynku.


78 690 tys.

dostarczonej energii (kWh)

8 828

odbiorców energii elektrycznej

7 376

odbiorców energii elektrycznej (gospodarstwa domowe)


ENEA Operator S.A., która jest operatorem i dostawcą energii elektrycznej na terenie Gminy Suchy Las nie posiada szczegółowych danych na temat liczby przyłączeń do sieci, w podziale na poszczególne miejscowości.



transport publiczny



wydatki na transport i łączność w 2021 r.

24 211 378

-5,45%

do roku 2020


Wydatki poniesione na transport i łączność w 2021 r. w stosunku do roku poprzedniego wykonano na poziomie niższym o niemal 1,4 mln zł. W zakresie transportu i łączności wydatki poniesione w 2021 r. objęły dopłaty do publicznego transportu zbiorowego, koszty bieżącego utrzymania ulic (remonty ulic, naprawę oznakowania, remonty chodników itp.) oraz zadania inwestycyjne.


Struktura wydatków na transport i łączność w 2021 r.



lokalny transport zbiorowy


komunikacja autobusowa


6

Liczba linii

autobusowych


79,7

Długość linii

autobusowych (w km) - na terenie gminy w jednym kierunku

W 2021 r. znaczące środki finansowe gmina poniosła w związku z utrzymaniem lokalnego transportu zbiorowego. Poniesione wydatki w tym dziale mają swoje uzasadnienie w zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. 8.566.831,13 zł przeznaczono na realizację zadania własnego polegającego na zorganizowaniu przewozów o charakterze użyteczności publicznej, w zakresie komunikacji gminnej na terenie Gminy Suchy Las. Zaspokojenie potrzeb z zakresu transportu publicznego mieszkańców Gminy Suchy Las jest realizowane przez ZTM Poznań.

Usługi publiczne w zakresie lokalnego transportu zbiorowego w oparciu o umowę zawartą z ZTM w Poznaniu z 2017 r. realizuje Zakład Komunikacji Publicznej Suchy Las Sp. z o.o. ZKP Suchy Las w 2021 r. obsługiwało 6 linii autobusowych na trasach:

  • linia 901 - Złotniki/Osiedle - Poznań/os. Sobieskiego;

  • linia 902 - Suchy Las/Działki - Poznań/os. Sobieskiego;

  • linia 904 - Złotniki/Wieś - Poznań/os. Sobieskiego;

  • linia 905 - Chludowo/Szkoła - Poznań/os. Sobieskiego;

  • linia 907 - Chludowo/Szkoła - Poznań/os. Sobieskiego;

  • linia 253 - Chludowo/Szkoła - Poznań/os. Sobieskiego - linia nocna.


Ogółem pojazdy Spółki przejechały w 2021 r. dystans 1.360.903 km, a same usługi transportowe w ramach umowy z ZTM objęły 1.198.983,3 km. W 2021 r. ZKP zakupiło używany autobus Solaris Urbio (330.000 zł).

W 2021 r. na utrzymanie przystanków komunikacji autobusowej wydatkowano środki w wysokości 137.549,16 zł. Dokonano również wymiany 15 wiat przystankowych. Wskazać również należy, że Gmina Suchy Las finansowała przejazdy komunikacją publiczną dla uczniów szkół podstawowych. W 2021 r. na ten cel wydatkowano 51.000 zł.


komunikacja kolejowa

W 2021 r. wydatkowano środki na pomoc finansową udzielaną między jednostkami samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań bieżących w kwocie 215.314,19 zł - Poznańska Kolej Metropolitalna.


W 2021 r. podpisano porozumienie w sprawie dokumentacji dla węzła przesiadkowego przy kolejowej obwodnicy towarowej Poznania. Porozumienie podpisali przedstawiciele Miasta Poznań, Powiatu Poznańskiego i Gminy Suchy Las i dotyczyło projektu pn. „Integracja węzłów na północnej obwodnicy towarowej m. Poznania z miejskim transportem zbiorowym – dokumentacja”. Dokumentacja projektowa dla tej inwestycji obejmie budowę nowego przystanku pasażerskiego, zlokalizowanego na obwodnicy kolejowej Poznania oraz powiązanie go z transportem publicznym. Powstanie również parking P&R po stronie północnej (Gmina Suchy Las) i wiadukty drogowe nad liniami kolejowymi nr 395 (Zieliniec-Kiekrz), 803 (Poznań Piątkowo-Suchy Las) oraz 354 (Poznań Główny - Piła Główna). Do istniejącego układu drogowego w przyszłości zostanie dobudowana dodatkowa infrastruktura. Zaprojektowany ma zostać układ komunikacyjny, który połączy po stronie Poznania rejon planowanego wiaduktu w ciągu ul. Sucholeskiej z wiaduktem im. G. Narutowicza oraz dalej ul. Nową Obornicką, aż do okolic ronda przy skrzyżowaniu ul. Szymanowskiego i Stróżyńskiego. Podpisana umowa dotyczy jedynie opracowania dokumentacji projektowej, natomiast ich ewentualna realizacja będzie wymagała środków finansowych i zawarcia odrębnych umów na realizację pomiędzy Miastem Poznań a Suchym Lasem oraz Powiatem Poznańskim i wymagać będzie pełnego wdrożenia systemów drogowych i eliminacji kolizji.


gminne drogi, ulice, mosty, place oraz organizacja ruchu drogowego


1,9

Długość nowo wybudowanych

dróg gminnych (w km)

2,2

Długość nowo wybudowanych ścieżek rowerowych (km)

105

Liczba nowych

lamp ulicznych

1,17

Długość wyremontowanych dróg gminnych (w km)

1,9

Długość wybudowanych

chodników (w km)

184

Liczba wymienionych

lamp ulicznych


Zadania inwestycyjne oraz remonty zrealizowane w obszarze dróg publicznych, chodników, ścieżek rowerowych oraz oświetlenia ulicznego szczegółowo opisano w zakładce Inwestycje i remonty.


Zdjęcie przedstawia chodnik dla pieszych przy ulicy.

Ul. Stefańskiego w Suchym Lesie

Gmina wspiera komunikację rowerową nie tylko poprzez budowę ścieżek rowerowych. W ramach projektu pn. "Budowa ścieżki rowerowej na ulicy Łagiewnickiej w Złotnikach, Gmina Suchy Las” (współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020) zakupiła 10 rowerów 4 Generacji (bezstacyjnych) oraz system do ich obsługi (strona internetowa, aplikacja mobilna ROOVEE, system do zarządzania rowerami) oraz stojaki rowerowe - tworząc system roweru gminnego, który w przyszłych latach może zostać rozbudowany. Na terenie Gminy Suchy Las korzystanie z roweru jest bezpłatne, choć wymagana jest opłata depozytowa (zwrotna) w wysokości 15 zł. System działa od 1 kwietnia do 30 października.

Strefy wirtualnego wypożyczenia/zwrotu roweru gminnego (system obejmuje miejscowości Suchy Las, Złotniki Wieś i Jelonek):

  • Urząd Gminy Suchy Las, ul. Szkolna 13, 62-002 Suchy Las;

  • Węzeł przesiadkowy w Złotnikach, ul. Dworcowa, 62-002 Złotniki;

  • ul. Łagiewnicka w Złotnikach Wsi (przy pętli autobusowej);

  • os. Grzybowe w Złotnikach (przy przystanku kolejowym PKM);

  • Pętla autobusowa Jelonek - Złotniki przy ul. Sosnowej.

Strefy wirtualnego wypożyczenia/zwrotu roweru gminnego - mapka.


Zdjęcie roweru.

3 672,5 km

Łączny dystans pokonany w 2021 r.


733

Łączna liczba przejazdów w 2021 r.

124

Liczba zarejestrowanych użytkowników w 2021 r.


737 h

Łączny czas wypożyczeń roweru gminnego w 2021 r.



GOSPODARKA nieruchomościami



Realizacja zadań związanych z gospodarką nieruchomościami stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk, programów i strategii przyjętych przez władze Suchego Lasu. Do najważniejszych z nich należą:


  • Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Suchy Las na lata 2021-2025;

  • Plan wykorzystania zasobu nieruchomości Gminy Suchy Las na lata 2020-2022.


Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.


wydatki na gospodarkę mieszkaniową w 2021 r.

6 787 674

+11,30%

do roku 2020


Wydatki poniesione w obszarze gospodarki mieszkaniowej w 2021 r. w stosunku do roku poprzedniego wykonano na poziomie wyższym o ok. 689 tys. zł. Wydatki poniesione w dziale 700 - gospodarka mieszkaniowa w 2021 r. objęły:

  • wydatki bieżące w wysokości 2.013.029,98 zł, w tym:

    • koszty najmu i dzierżawy nieruchomości (gruntów) na potrzeby Gminy Suchy Las, koszty pozyskania dokumentacji terenowo-prawnej, obsługa geodezyjna, ogłoszenia prasowe, wydatki związane z wywozem nieczystości z zasobu mieszkaniowego gminy - 696.851,45 zł;

    • koszty utrzymania części wspólnych nieruchomości w ramach wspólnot mieszkaniowych, w tym fundusz remontowy wspólnot. Koszty związane z najmem i dzierżawą lokali na potrzeby gminy, m.in. koszty najmu powierzchni biurowych na potrzeby urzędu, świetlicy na os. Grzybowym, budynków mieszkalnych przy ul. Słonecznej w Złotnikach od ZGK, lokalu na potrzeby poczty w Biedrusku - 687.154,58 zł.

Najem gruntów na potrzeby Gminy Suchy Las w 2021 r.


Najem lokali na potrzeby Gminy Suchy Las w 2021 r.


Dzierżawa budynków na potrzeby Gminy Suchy Las w 2021 r.

Gmina Suchy Las jest właścicielem budynku mieszkalnego zlokalizowanego przy ul. Szkolnej 2 (2 mieszkania) w Chludowie oraz posiada udziały w następujących budynkach mieszkalnych:

  • Chludowo, ul. Szkolna 5 - udział 372/2692 części (1 mieszkanie), działki nr: 491/1 i 490/1;

  • Golęczewo, ul. Tysiąclecia 13 - udział 802/1480 części (2 mieszkania), działka nr 78/2 (mieszkania wyłączone z użytkowania);

  • Suchy Las, ul. Poziomkowa 39 - udział 3156/19060 części (2 mieszkania), działka nr 572/7;

  • Suchy Las, os. Poziomkowe 4 - udział 534/47199 części (1 mieszkanie), działka nr 572/11.


Ponadto, Gmina zaspokaja potrzeby lokalowe swoich mieszkańców poprzez najmowanie lokali mieszkalnych, które następnie udostępniane są uprawionym mieszkańcom na zasadzie podnajmu socjalnego lub komunalnego. Przy współpracy ze spółką komunalną ZGK Suchy Las Sp. z o.o. na bieżąco wykonywano remonty i naprawy oraz zostały przeprowadzone wymagane przeglądy i konserwacje. Na zakup usług remontowych wydatkowano 17.448,02 zł.


6

Liczba wynajmowanych lokali mieszkalnych w 2021 r. wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy

16

Liczba zawartych umów podnajmu socjalnego i komunalnego (stan na 31.12.2021 r.)


Gmina Suchy Las w 2021 r. nie realizowała inwestycji związanych z gminnym budownictwem mieszkaniowym.


0,2

Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe (w ha)

2,2

Zasób gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe - stan na 31.12.2021 r. (ha)

1,7

Zasób uzbrojonych gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe - stan na 31.12.2021 r. (ha)




działalność w zakresie telekomunikacji



Za telekomunikację na terenie Gminy Suchy Las odpowiada spółka GCI Sp. z o.o. Spółka od 18.08.2011 r. posiada również status operatora telekomunikacyjnego i jest zarejestrowana pod numerem 9.672. Zakres działania GCI obejmuje:

  • budowę infrastruktury telekomunikacyjnej;

  • zarządzanie sieciami;

  • kolokację urządzeń;

  • usługi informatyczne;

  • informatyzację administracji publicznej.


GCI w 2021 r. rozpoczęło realizację następujących inwestycji:

  • Złotniki - ul. Azaliowa i ul. Pigwowa - budowa sieci teletechnicznej z przyłączami (22 szt.) - wybudowano, uzbrojono i przygotowano do uruchomienia 22 przyłącza światłowodowe, udzielono gminie licencji na wykorzystanie projektu budowlanego wg którego był wykonany odcinek sieci.

  • Suchy Las - os. Na Wzgórzu - budowa sieci teletechnicznej z przyłączami (80 szt.) - osadzono studnie SKR-1 na istniejącym ciągu kanalizacji teletechnicznej, uzupełniono braki w ciągach kanalizacji teletechnicznej, naprawiono niedrożności kanalizacji, osadzono słupki telekomunikacyjne, zainstalowano kabel zasilający, doprowadzono kable światłowodowe do granicy działek, umożliwiając podłączenie 73 nowym odbiorcom. Stan zaawansowania prac budowlanych: 100%.

  • Suchy Las ul. Owocowa - budowa odcinka sieci teletechnicznej, włączenie w istniejącą infrastrukturę, budowa przyłączy - opracowano i przekazano Gminie dokumentację - projekt budowlany. Wykonano główny ciąg kanalizacji teletechnicznej. Osadzono studnie teletechniczne. Stan zaawansowania prac budowlanych: 100%.

  • Jelonek - budowa ul. Św. Michała - budowa fragmentu sieci światłowodowej wraz z przyłączami do posesji - w ramach współpracy z deweloperem GCI wybudowało sieć światłowodową na drugim etapie osiedla Ostoja umożliwiając podłączenie się do sieci 14 nowym abonentom. Wybudowano główny ciąg kanalizacji teletechnicznej wraz z osadzeniem studni SKR-1 oraz montażem słupka światłowodowego. Doprowadzono przyłącza światłowodowe do granicy wszystkich działek. Stan zaawansowania prac budowlanych 100%.

  • Modernizacja węzła dystrybucyjnego (sieć teletechniczna) w budynku OSP Suchy Las - wykonano fundament przy budynku OSP na potrzeby montażu nowej szafy teletechnicznej. Wyprowadzono rury przepustowe łączące szafę z planowaną studnią SKR-2. Zamontowano szafę teletechniczną 2x36U na wykonanym fundamencie. Wprowadzono rury przepustowe Arot Fi 110 do wybudowanej szafy. Stan zaawansowania prac budowlanych 60% - prace związane z przenoszeniem kabli należy wykonywać wyłącznie przy sprzyjających warunkach atmosferycznych.

  • Budowa kanalizacji teletechnicznej wraz z przyłączami - os. Złotniki Park, 3 etap osiedla - w ramach inwestycji GCI wybudowało sieć umożliwiającą podłączenie się do sieci 72 abonentom. Opracowano projekt budowlano-wykonawczy. Wybudowano główne ciągi kanalizacji teletechnicznej wraz z przyłączami do budynków. Zainstalowano kable światłowodowe i doprowadzono do głównego węzła dystrybucyjnego. Stan zaawansowania prac budowlanych 100%.


Budowa przyłączy światłowodowych na terenie Gminy Suchy Las w 2021 r.

Ze względu na panującą pandemię wirusa COVID-19 spółka funkcjonowała w ograniczonym zakresie, często w trybie pracy zdalnej, co miało duży wpływ na ilość zrealizowanych przyłączy. W 2021 r. spółka wybudowała 145 nowych przyłączy, co w stosunku do wszystkich przyłączy na terenie Gminy, oznacza, że 1.482 gospodarstwa domowe korzystały z usług operatora działającego pod marką iPGO.