Jednostki organizacyjne i spółki gminne


wydatki na administrację
publiczną w 2021 r.

13 440 578

+19,13%

do roku 2020



Urząd Gminy Suchy Las



Dokumenty regulujące pracę Gminy i Urzędu


Statut gminy Suchy Las

Statut przyjęty uchwałą nr XLIX/568/18 Rady Gminy Suchy Las z dnia 18 października 2018 r. z późn. zm.

W 2021 r. dokonano zmian w treści Statutu uchwałą nr XXXII/368/21 Rady Gminy Suchy Las z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Suchy Las.


regulamin organizacyjny urzędu Gminy

Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Suchy Las przyjęty Zarządzeniem Nr 50/2015 Wójta Gminy Suchy Las z dnia 31 marca 2015 r. z późn. zm.

W 2021 r. Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy został zmieniony czterokrotnie

  • Zarządzeniem nr 13/2021 Wójta Gminy Suchy Las z dnia 22 stycznia 2021 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego;

  • Zarządzeniem nr 83/2021 Wójta Gminy Suchy Las z dnia 25 czerwca 2021 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego;

  • Zarządzeniem nr 90/2021 Wójta Gminy Suchy Las z dnia 14 lipca 2021 r. w sprawie uchylenia Zarządzenia nr 83/2021 Wójta Gminy Suchy Las z dnia 25 czerwca 2021 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego;

  • Zarządzeniem nr 100/2021 Wójta Gminy Suchy Las z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie zmiany regulaminu organizacyjnego.


Zatrudnienie w Urzędzie Gminy Suchy Las w 2021 r.


W 2021 r. w Urzędzie Gminy Suchy Las zatrudniano 101 pracowników, w tym 90% pracowników zatrudnionych było w pełnym wymiarze czasu pracy. W stosunku do stanu na koniec 2020 r. zatrudnienie zmniejszyło się o 3 pracowników. Zatrudniono 10 nowych pracowników, zaś 13 osób przestało być pracownikami Urzędu Gminy.


urząd w liczbach


123 584

dokumentów, które wpłynęły do Urzędu w 2021 r. (serwer pocztowy, EL-DOK oraz ePUAP)


w tym:

2 830

dokumentów dostarczonych do Urzędu elektronicznie

31 733

dokumentów, wysłanych z Urzędu w 2021 r.


w tym:

1 189

dokumentów wysłanych z Urzędu elektronicznie

583

spotkań Wójta z mieszkańcami Gminy w 2021 r.




Ponadto, w 2021 r., w poszczególnych komórkach organizacyjnych Urzędu Gminy Suchy Las wydanych zostało 1.770 decyzji. Największy udział w tej liczbie miały Referat Komunalny (674) oraz Wydział Gospodarki Nieruchomościami (659).

W ubiegłym roku w Urzędzie zawarte zostało też 709 umów. Najwięcej z nich zawarto również w dwóch wyżej wymienionych sektorach Urzędu. W tym przypadku Referat Komunalny odpowiadał za 25% podpisanych umów, natomiast Wydział Gospodarki Nieruchomościami za 18%. W 2021 r. często generowanym dokumentem były też zaświadczenia. Referat Informacji Przestrzennej i Architektury przygotował ich 454, łącznie natomiast wydano 688 tego typu dokumentów.


Co więcej warto wyróżnić Wydział Gospodarki Nieruchomościami, gdyż względem wygenerowanej ilości druków urzędowych uplasował się on na pierwszy miejscu z liczbą 2.042. Na jego działalność poza wydawanymi decyzjami, postanowieniami oraz zawieranymi umowami złożyło się również 660 notatek służbowych w sprawie ustalenia opłaty planistycznej oraz 34 wnioski do sądu w sprawie uregulowania stanu prawnego nieruchomości.


W tej kategorii drugą najbardziej aktywną komórką organizacyjną w 2021 r. był Wydział Organizacyjny. Na jego działania złożyło się m.in. wydanie 183 Kart Dużej Rodziny, 97 Wielkopolskich Kart Rodziny oraz 208 Karta Dużej Rodziny, a także 583 zorganizowanych spotkań wójta.


Wśród działań na rzecz mieszkańców warto wspomnieć też o Urzędzie Stanu Cywilnego, którego działalność nie jest ujęta w powyższych danych. W 2021 r. w USC sporządzono 177 aktów, a w nich 19 aktów urodzeń, 84 akty małżeństw i 74 akty zgonu. Ponadto, udzielono 59 ślubów cywilnych (o 24 śluby więcej niż w ubiegłym roku ), zarejestrowano 20 małżeństw konkordatowych i wpisano 5 aktów małżeństwa, które zostały zawarte poza granicami RP - transkrypcja aktu małżeństwa. Z ksiąg stanu cywilnego wydane zostało 1.948 odpisów i zaświadczeń, a także 4 decyzje dotyczące administracyjnej zmiany imienia, nazwiska.


Co roku organizowane jest uroczyste spotkanie z jubilatami obchodzącymi Złote Gody. W 2021 r. jubileusz obchodziło 37 par, a medale z tej okazji wręczone zostały w 2022 r.



Jednostki organizacyjne gminy



OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ


Suchy Las ul. Wojciecha Bogusławskiego 17


Dyrektor: Sylwia Malendowska

Zatrudnienie w 2021 r.: 14 pracowników

Działania OPS w 2021 r. szczegółowo opisane zostały w działach Pomoc społeczna oraz Ochrona zdrowia.

Zobacz też: Ocena ogólna - Sprawy społeczne oraz zdrowie

PRZEDSZKOLE „LEŚNYCH LUDKÓW”


Suchy Las ul. Promienista 33


Dyrektor: Agnieszka Michalak

Zatrudnienie w 2021 r.: 42 pracowników

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2 IM. JANA PAWŁA II


Suchy Las ul. Poziomkowa 11


Dyrektor: Jarosław Krajewski

Zatrudnienie w 2021 r.: 105 pracowników


SZKOŁA PODSTAWOWA nr 1 IM. WOJCIECHA BOGUSŁAWSKIEGO


Suchy Las ul. Szkolna 15


Dyrektor: Maria Antas

Zatrudnienie w 2021 r.: 82 pracowników

Zespół Szkół im. o. Mariana Żelazka w Chludowie


Chludowo ul. Szkolna 3


Dyrektor: Krzysztof Antkowiak

Zatrudnienie w 2021 r.: 78 pracowników


ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. 7 PUŁKU STRZELCÓW KONNYCH w Biedrusku


Biedrusko ul. Wojskowa 5


Dyrektor: Marzena Szymańska

Zatrudnienie w 2021 r.: 75 pracowników

Działania placówek oświatowych Gminy Suchy Las w 2021 roku opisane zostały w dziale Oświata.

Zobacz też: Ocena ogólna - Edukacja.

CENTRUM KULTURY I BIBLIOTEKA PUBLICZNA


Suchy Las ul. Szkolna 16


Dyrektor: Andrzej Ogórkiewicz

Zatrudnienie w 2021 r.: 25 pracowników

Działania jednostki w 2021 roku szczegółowo opisane zostały w działach Działalność kulturalna oraz Czytelnictwo gminne.

GMINNY OŚRODEK SPORTU


Suchy Las ul. Szkolna 20


Dyrektor: Katarzyna Kustoń

Zatrudnienie w 2021 r.: 53 pracowników


Działania jednostki w 2021 roku szczegółowo opisane zostały w dziale Kultura fizyczna i turystyka.

straż gminna


Suchy Las ul. Dworcowa 2


Komendant: Marek Dłużewski

Zatrudnienie w 2021 r.: 11 strażników


Działania jednostki w 2021 roku szczegółowo opisane zostały w dziale Porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli.

Ochotnicza Straż Pożarna Suchy Las


Suchy Las ul. Bogusławskiego 8


Prezes: Wojciech Szulc

Naczelnik: Patryk Tasarz

Ochotnicza Straż Pożarna Golęczewo


Golęczewo ul. Jesionowa 3


Prezes: Piotr Nieużyła

Naczelnik: Wojciech Ancuta


Ochotnicza Straż Pożarna Chludowo


Chludowo ul. Obornicka 5


Prezes: Jerzy Świerkowski

Naczelnik: Jarosław Sznajder

Ochotnicza Straż Pożarna Zielątkowo


Zielątkowo ul. Wspólna 7


Prezes: Bartłomiej Janiszewski

Naczelnik: Piotr Ignasiak

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych Gminy Suchy Las w 2021 roku opisane zostały w dziale Porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli.



spółki Z udziałem Gminy



Udział Gminy Suchy Las w spółkach prawa handlowego


ZAKŁAD GOSPODARKI KOMUNALNEJ Sp. z o.o.

Siedziba spółki: Suchy Las ul. Obornicka 149


Prezes: Jerzy Świerkowski


Zatrudnienie w 2021 r.*: 50 pracowników, w tym 11 pracowników umysłowych

*stan na 31.12.2021 r.

Spółka powstała 1.01.2002 r., jest następcą prawnym po zlikwidowanym zakładzie budżetowym Zakładzie Komunikacji Publicznej i Gospodarki Komunalnej, który powstał w 1991 r., a komunalną działalność rozpoczął 1.01.1992 r.


Organami spółki są:

  • Zgromadzenie Wspólników, którego funkcję zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej pełni organ wykonawczy gminy;

  • Rada Nadzorcza (skład: 3 osoby, kadencja 3 lata);

  • Zarząd - Prezes Zarządu.


Podstawowa działalność spółki to:

  • zbiór, transport i zagospodarowanie odpadów,

  • letnie i zimowe utrzymanie dróg,

  • utrzymanie zieleni w przestrzeni publicznej gminy,

  • utrzymanie i konserwacje placów zabaw i rekreacji,

  • naprawa dróg gminnych,

  • produkcja i sprzedaż wody dla wodociągu w Chludowie,

  • administrowanie zasobami mieszkaniowymi gminy i spółki,

  • budowanie chodników i odcinków wodociągów,

  • usługi świadczone na rzecz AQUANET.


Poza wymienionymi głównymi zakresami działalności, spółka realizuje wiele innych prac na zlecenie gminy, jak i również podmiotów zewnętrznych w miarę możliwości kadrowych.


W 2021 r. w strukturze usług Spółki - odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych stanowiły 60%. W roku 2020 było to 56%, w tym ponad 30% wartości usługi to zbiór i transport odpadów z terenów niezamieszkałych - od przedsiębiorców i ogrodów działkowych.


Duży udział w strukturze usług w roku 2021 stanowiła też naprawa i budowa dróg gminnych oraz ich utrzymanie 25,0% i ta pozycja jest na podobnym poziomie jak w roku 2020.


W 2021 r. spółka osiągnęła zysk rzędu 179.101,98 zł netto, co stanowi wzrost o 68% w stosunku do roku poprzedniego.


Ponadto, spółka systematycznie uzupełnia sprzęt i urządzenia potrzebne do realizacji zadań, w 2021 r. zakupiono:

  • działki nr 299/2 oraz 299/4 położone w Chludowie;

  • słupy uliczne do oświetlenia placu PSZOK w Chludowie;;

  • zamiatarka drogowa - ciągniona PRONAR,

  • kosiarka JOHN DEERE;

  • dwie piaskarki SCHMIDT;

  • przyczepa WARK;

  • chłodnia kontenerowa;

  • pompa głębinowa;

  • śmieciarka SCANIA wykupiona po zakończonym leasingu;

  • 14 sztuk kontenerów o różnych pojemnościach oraz

  • 1.337 sztuk pojemników na odpady.


Zakupy finansowe są przede wszystkim ze środków z amortyzacji, zysku i często spółka korzysta z leasingu operacyjnego.


W 2021 r. w związku z sytuacją epidemiczną związaną z pandemią COVID-19 ZGK zmuszone było do wprowadzenia dodatkowych procedur bezpieczeństwa wobec pracowników. Zatrudnieni podzieleni zostali na dwie lokalizacje - Suchy Las i Chludowo, doposażono również bazę w Chludowie w kontener, zapewniający zaplecze socjalne, a także opracowano procedury zabezpieczające funkcjonowanie spółki w tym trudnym okresie.


Co więcej, w związku ze znacznym wzrostem kosztów zagospodarowania odpadów „BIO” cena w grudniu wynosiła już średnio 539 zł za 1 tonę. W opinii Spółki organy Gminy powinny powrócić do dyskusji o budowie własnej instalacji do przetwarzania odpadów „BIO”, przy niewystarczającej instalacji na rynku najbliższym, tj. Poznań i okolice, w promieniu 80 km. Konieczność realizacji kolejnych zamierzeń inwestycyjnych powoduje, że Zarząd Spółki proponuje zysk wypracowany w 2021 r. przeznaczyć na zwiększenie kapitału zapasowego spółki.


Więcej na temat działalności spółki przedstawiono w zakładce Infrastruktura oraz Ochrona środowiska.


ZAKŁAD KOMUNIKACJI PUBLICZNEJ Sp. z o.o.

Siedziba spółki: Chludowo ul. Tysiąclecia 8


Prezes: Edward Miśko


Zatrudnienie w 2021 r.: 67 pracowników, w tym 41 kierowców

Zakład Komunikacji Publicznej Suchy Las Sp. z o. o. powstał w wyniku zawarcia umowy (akt założycielski) sporządzonej w dniu 27.12.2001 r. w formie aktu notarialnego, Rep. A nr 7932/2001 w Kancelarii Notarialnej Adam Kosiba w Poznaniu. Spółka została zawiązana na czas nieokreślony.


Organami spółki są:

  • Zgromadzenie Wspólników, Zgromadzenie Wspólników, którego funkcję zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej pełni organ wykonawczy gminy;

  • Rada Nadzorcza (skład: 3 osoby, kadencja 3 lata);

  • Zarząd - Prezes Zarządu.


Spółka wykonuje usługi przewozowe autobusowe (PKD 4931Z) na terenie Gminy Suchy Las i Miasta Poznania, powierzone jej umową zawartą w dniu 27 lutego 2017 r. w oparciu o przepisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1370/2007. Umowa ta powinna być wykonywana zgodnie z zasadami udzielania pomocy publicznej oraz z rozporządzeniem 1370/2007 (Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej).


W 2021 r. spółka osiągnęła stratę rzędu 206.461,58 zł netto, która pokryta ma być zyskiem lat kolejnych. Firma poniosła skutki trudnej sytuacji pandemicznej, ale również brała pod uwagę coraz trudniejszą sytuację finansową samorządu. Kalkulowana stawka wozokilometra uwzględniała te dwie powyższe przesłanki. Duży wpływ na wynik firmy miała również dużo wyższa średnia cena oleju napędowego, która w 2021 r. wynosiła 4,06zł/litr. W stosunku do roku 2020 cena oleju wzrosła o ponad 23%.


W ramach działalności inwestycyjnej w 2021 r.:

  • zakupiono 1 autobus używany, Solaris Urbino, rok produkcji 2013, za cenę netto 330.000,00zł;

  • przeprowadzono dalsze prace budowlane nowego przyłącza wodociągowego i kanalizacji sanitarnej za 38.853,84 zł;

  • zakończono wykonanie nowej instalacji oświetleniowej zewnętrznej za kwotę 117.798,62 zł.


Spółka, jak i gmina oraz ZTM Poznań wykazują wolę kontynuowania współpracy w zakresie modelu organizacji publicznego transportu zbiorowego w aglomeracji poznańskiej, przy zmienionych względem dotychczasowych, podstawach prawnych tj. opierając się o zapisy art. 214 ust. 1 pkt. 13) ustawy prawo zamówień publicznych. Obecnie trwają prace nad możliwością kontynowania tej współpracy.


Więcej na temat działalności spółki przedstawiono w zakładce Infrastruktura.


GCI Sp. z o.o.

Siedziba spółki: Suchy Las ul. Obornicka 149


Prezes: Tomasz Sosnowski


Zatrudnienie*: 10 pracowników

*stan na 21.04.2022 r.

Spółka została zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000320193 na podstawie postanowienia z dnia 19 grudnia 2008 r.

Rodzaj przeważającej działalności wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) to:

61.10.Z - Działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej


Od 18.08.2011 r. Spółka posiada również status operatora telekomunikacyjnego i jest zarejestrowana pod numerem 9.672.


Organami spółki są:

  • Zgromadzenie Wspólników, którego funkcję zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej pełni organ wykonawczy gminy;

  • Rada Nadzorcza (skład: 3 osoby, kadencja 3 lata);

  • Zarząd - Prezes Zarządu.


Głównym odbiorcą świadczonych usług są mieszkańcy Gminy Suchy Las oraz Gmina Suchy Las wraz ze wszystkimi jednostkami powiązanymi. Kolejny rok w zdecydowanie większym stopniu odznaczył się wzrostem przychodów z działalności telekomunikacyjnej, co w dłuższej perspektywie czasu doprowadzi do zdywersyfikowania struktury przychodów o środki od klientów indywidualnych i biznesowych. Spółka systematycznie buduje swoją silną pozycję operatora telekomunikacyjnego stawiając na rozwój i sprzedaż usług telekomunikacyjnych.


Spółka w roku obrotowym 2021 odnotowała stratę w wysokości 310.212,02 zł. W roku 2020 r. spółka osiągnęła stratę w wysokości 312.271,88 zł, tym samym strata zmniejszyła się o 2.059,86 zł. Strata ta zostanie pokryta w całości z kapitału rezerwowego. Ponadto, Spółka wykazała w 2021 r. wzrost przychodów ze sprzedaży usług telekomunikacyjnych marki iPGO o 8% w stosunku do 2020 r. Przychody te wyniosły w 2021 r. 1.495.907 zł (w 2020 r. 1.387.614 zł). Rok 2021 charakteryzował się stabilnym wzrostem sprzedaży usług iPGO z miesiąca na miesiąc.


Więcej na temat działalności spółki przedstawiono w zakładce Infrastruktura.


Lokalna Agencja Rozwoju Gospodarczego Sp. z o.o.

Siedziba spółki: Suchy Las ul. Obornicka 117


Prezes: Gerard Masłowski


Zatrudnienie w 2021 r.: 3 pracowników

Lokalna Agencja Rozwoju Gospodarczego Gminy Suchy Las Sp. z o.o. została założona przez Gminę Suchy Las w dniu 04.04.2011 r.


Organami spółki są:

  • Zgromadzenie Wspólników, którego funkcję zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej pełni organ wykonawczy gminy;

  • Rada Nadzorcza (skład: 3 osoby, kadencja 3 lata);

  • Zarząd - Prezes Zarządu.


Celem działalności spółki jest wspieranie lokalnej aktywności gospodarczej przez ułatwienie dostępu do zewnętrznych form finansowania mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom działającym na terenie Gminy Suchy Las, ułatwienie dostępu do źródeł finansowania takich jak dotacje unijne oraz dotacje z Powiatowego Urzędu Pracy.


Odbiorcami usług spółki są przedsiębiorcy z terenu Gminy Suchy Las, a także podmioty zewnętrzne prowadzące lub zamierzające prowadzić działalność gospodarczą w gminie.



Główne kierunki działania Spółki:


Zarządzanie kluczowymi inwestycjami w imieniu i na rzecz Gminy Suchy Las


Zgodnie z uchwałą nr XXXV/400/21 Rady Gminy Suchy Las z dnia 19.07.2021 r. zmieniającą uchwałę w sprawie utworzenia spółki Lokalna Agencja Rozwoju Gospodarczego Gminy Suchy Las Sp. z o.o. oraz zmianą Aktu Założycielskiego z dnia 30 lipca 2021 r. Spółka poszerzyła zakres swojej działalności o inwestorstwo zastępcze, m.in. w zakresie nadzoru inwestorskiego, sporządzania kosztorysów, ekspertyz i opinii budowlanych, przeglądów technicznych i budowlanych, odbiorów częściowych i końcowych inwestycji oraz projektowania budowlanego.


Spółka realizuje podstawowe zadania na podstawie zarządzenia Wójta Gminy Suchy Las nr 109/2021 z dnia 12.08.2021 r. w sprawie zasad zlecania i rozliczania z realizacji zadań powierzonych do wykonania spółce Lokalna Agencja Rozwoju Gospodarczego Gminy Suchy Las Sp. z o.o. z siedzibą w Suchym Lesie. W związku z tym, zasadniczym przedmiotem działalności LARG od 2021 r. stała się realizacja najważniejszych inwestycji w imieniu Gminy.


Aktywne pozyskiwanie środków transportu ciężkiego


LARG Sp. z o. o. od początku działalności nawiązała współpracę z głównymi wiodącymi w branży towarzystwami leasingowymi celem pozyskania rejestracji pojazdów ciężarowych na terenie Gminy Suchy Las, a jak wiadomo są to wysokie kwoty z podatku, które również aktywnie pozyskuje Poznań, gminy ościenne oraz gminy z terenu całego kraju. Spółka wykorzystuje atut w postaci prowadzonej polityki dot. stawek od środków transportu, które Gmina Suchy Las od 2005 r. utrzymuje na najniższym dopuszczonym ustawą poziomie. W 2021 r. działalność ta pomimo ograniczeń spowodowanych COVID-19 była kontynuowana.


Projekt Wirtualne Biuro


Zarys i plan projektu sporządzono w 2013 r., w tym samych roku został uruchomiony pod nazwą - Larg Office.

Z usług Larg Office korzystają spółki prawa handlowego, spółki osobowe niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Wirtualny adres poprawia wizerunek firmy i pozwala zbudować większe zaufanie kontrahentów. Wirtualne biuro zapewnia adres pod rejestrację firmy, a także inne, korzystne dla Klienta usługi.


Wirtualne biuro to sposób na zoptymalizowanie kosztów związanych z prowadzeniem działalności, a jednocześnie korzystanie z walorów, z którymi wiąże się posiadanie lokalu biurowego. Dzięki temu rozwiązaniu możliwa jest praca zdalna, a jednocześnie przeprowadzanie ważnych spotkań w naszej lokalizacji. Nasze wirtualne biuro zapewnia m.in. adres pod rejestrację firmy, obsługę korespondencji, możliwość wynajmu sali konferencyjnej na spotkania. Wynajem biura wirtualnego nie jest dużym wydatkiem, a pozwala zachować odpowiednie standardy w prowadzeniu działalności i jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla małych firm oraz dla startupów.


Wynajem biura w naszej lokalizacji to propozycja nie tylko dla miejscowych przedsiębiorców, ale także firmy pochodzące z pobliskich miejscowości i innych gmin są zainteresowane tą formą współpracy. Oferta Larg Office uwzględnia zapotrzebowanie klienta, dzięki czemu dopasowuje on usługi do swoich potrzeb i oczekiwań. Oferta obejmuje klientów z całej Polski.


Korzyści z tej działalności dla gminy - wpływy do budżetu z tytułu podatku płaconego przez firmy oraz spółki do Urzędu Skarbowego, pod który podlega Gmina Suchy Las. Na dzień 31.12.2021 r. z tej usługi korzystały 92 podmioty. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą są płatnikami podatku dochodowego PIT lub CIT w zależności od formy organizacyjno-prawnej.


Inne wpływy podatkowe

Zarejestrowanie pod adres sucholeski różnych podmiotów gospodarczych daje także inne przychody, zwłaszcza z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) oraz opłaty skarbowej.

Każda spółka kapitałowa musi opłacić podatek od czynności cywilno-prawnych od zarejestrowanych kapitałów, udzielonych pożyczek, podwyższenia kapitałów oraz opłat skarbowych np. dokonanie wpisu do rejestru agentów ubezpieczeniowych, dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury itp. oraz inne wpływy wymienione w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.


Punkt konsultacyjno-doradczy


LARG wraz z firmą Consulting Coaching Business prowadzi punkt konsultacyjno-doradczy dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu Gminy Suchy Las (firma CCB działa na rynku od 13 lat, w tym również jako Konsultant Krajowego Systemu Usług) na rynku biznesowym.

Usługa dotyczy pomocy lokalnym firmom w uzyskaniu zewnętrznego wsparcia finansowego takiego jak:

  • fundusze unijne;

  • dofinansowanie rządowe;

  • pożyczki;

  • granty;

  • tarcze PFR wprowadzone w 2020 r.


Oferta dla klienta w tym zakresie obejmuje:

  • przygotowanie dokumentów aplikacyjnych do właściwych programów (np.: dotacji z Unii Europejskiej, pożyczki, itp.);

  • kompleksowe przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej;

  • przygotowanie wniosku z biznesplanem lub studium wykonalności;

  • doradztwo niezbędne dla prawidłowej realizacji i rozliczenia zawartej umowy z instytucją;

  • realizację biznes planu opisujące produkt lub usługę oraz sposób wejścia na rynek i finansowanie całego przedsięwzięcia;

  • sformułowanie celu na najbliższy czas i sposobów jego osiągnięcia, w powiązaniu z aktualną sytuacją firmy i rynku oraz prognozami na przyszłość.


Usługi doradczo-konsultacyjne dla mieszkańców Gminy Suchy Las prowadzących działalność lub zamierzających ją rozpocząć są bezpłatne. W 2021 r. z powodu COVID-19 w/w usługi były organizowane zdalnie.


Prowadzenie na rzecz Gminy Suchy Las punktu konsultacyjnego „Czyste powietrze”


Z dniem 1.10.2021 r. spółka uruchomiła punkt konsultacyjny dla mieszkańców Gminy Suchy Las i będzie prowadziła ten punkt również w roku 2022.


W ramach punktu spółka zapewniła optymalne warunki obsługi mieszkańców w dedykowanym i bezpiecznym pomieszczeniu o całkowitej powierzchni dedykowanej ca. 29m².


Spółka prowadzi również spotkania wyjazdowe dla mieszkańców gminy w poszczególnych sołectwach.


W ramach punktu spółka wykonuje w szczególności:

  • udzielanie informacji o programie osobom zainteresowanym złożeniem wniosku o dofinansowanie;

  • podejmowanie działań mających na celu zidentyfikowanie budynków, których właściciele mogliby być potencjalnymi Wnioskodawcami i przedstawienie im korzyści płynących z wzięcia udziału w programie;

  • wsparcie Wnioskodawców w zakresie przygotowania wniosków o dofinansowanie, w tym pod kątem spełniania wymagań określonych w programie, z zachowaniem należytej staranności;

  • wydruk i zapewnienie dostępności, materiałów informacyjnych i promocyjnych o programie, udostępnionych przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu (dalej WFOŚiGW) w formie elektronicznej (opracowanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska);

  • przekazanie Wnioskodawcom informacji dotyczących programu, w tym określonych w programie dopuszczalnych warunkach łączenia dofinansowania przedsięwzięć z innymi programami finansowanymi ze środków publicznych, w tym w ramach regionalnych programów operacyjnych oraz z gminnymi programami ograniczania niskiej emisji;

  • prowadzenie innych działań mających na celu propagowanie programu (jeżeli Wykonawca będzie widział taką potrzebę);

  • przekazanie do WFOŚiGW wniosków o dofinansowanie, składanych przez Wnioskodawców w punkcie konsultacyjno-informacyjnym, niezwłocznie, lecz nie później niż 5 dni roboczych od złożenia;

  • pomoc Wnioskodawcom przy rozliczaniu przyznanego dofinansowania, w tym przy poprawnym wypełnianiu wniosku o płatność oraz kompletowaniu wymaganych załączników.


AQUANET S.A.

Siedziba spółki: Poznań ul. Dolna Wilda 126


Prezes: Paweł Chudziński


Wiceprezesi Zarządu: Anna Graczyk, Michał Fornal, Marek Borkowski

Poza ww. spółkami Gmina Suchy Las posiada akcje w Aquanet S.A. w wysokości 2,2820% kapitału zakładowego.


Aquanet S.A. jest spółką prawa handlowego z większościowym udziałem jednostek samorządu terytorialnego, działającą w formie spółki akcyjnej.


Spółka Aquanet S.A. powstała w skutek przekształcenia Aquanet Sp. z o.o. W obecnej formie spółka jest zarejestrowana od 25.05.2005 r.


Organami spółki są:

  • Walne Zgromadzenie, w skład którego wchodzą wszyscy akcjonariusze;

  • Rada Nadzorcza (9 członków, 3 lata kadencji);

  • Zarząd.


Spółka działa zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków, ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach oraz innych ustaw i przepisów wykonawczych. Do najważniejszych obszarów działalności spółki należą pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody oraz odprowadzanie i oczyszczanie ścieków.


Spółka realizuje na podstawie posiadanych zezwoleń:

  • Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie: Miasta Poznania, Miasta Puszczykowo, Gminy Dopiewo, Gminy Kórnik, Gminy Mosina, Gminy Suchy Las, Miasta Luboń, Gminy Kostrzyn, Gmin Uczestniczących w Związku Międzygminnym "Puszcza Zielonka" z siedzibą w Murowanej Goślinie: Gminy Murowana Goślina, Gminy Swarzędz, Gminy Czerwonak;

  • Zbiorowe zaopatrzenie w wodę na części terenu: Gminy Rokietnica, Gminy Brodnica;

  • Zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie lokalizacji majątku wytworzonego w ramach realizacji projektu inwestycyjnego zrealizowanego przez Związek Międzygminny "Puszcza Zielonka” w Gminie Skoki i Gminie Pobiedziska.


Na dzień 31.12.2021 r. Aquanet S.A. posiadała 21 akcjonariuszy, w tym 10 miast i gmin oraz 11 osób fizycznych. Łączne przychody spółki wyniosły 577.599.000 zł, co oznacza wzrost o 7,3% w porównaniu do roku 2020. Suma kosztów poniesionych przez Aquanet S.A. w roku 2021 r. wyniosła 551.285.000 zł i tym samym wzrosła o 5,9% w stosunku do 2020 r. Spółka w roku obrotowym 2021 r. wypracowała zysk netto w wysokości 21.997.781,32 zł, który w całości został przeznaczony na kapitał zapasowy spółki.