Ochrona zdrowia


Ochrona zdrowia to sektor, który często nie charakteryzuje się wysokimi wydatkami, ale pomimo tego, zakres realizowanych zadań pozostaje zróżnicowany. Podstawowe obowiązki gminy w tym zakresie zostały zawarte w ustawie o samorządzie gminnym, która wskazuje, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, wśród których uwzględnia się m.in. sprawy ochrony zdrowia. Jednakże szczegółowe kompetencje określają także inne akty prawne, przede wszystkim ustawy, które dotyczą przedsięwzięć związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniem narkomanii.

Corocznym przedsięwzięciem realizowanym przez gminę były zadania określone w ramach programu rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii. W założeniu uwzględniał on tworzenie warunków przeciwdziałających problemom związanym z uzależnieniami i przemocą w rodzinie, a także działania na rzecz ograniczenia dostępności do alkoholu oraz profilaktykę uzależnień zarówno wśród dzieci, młodzieży, jak i dorosłych.

Łączne wydatki w ochronie zdrowia w 2021 r. wyniosły blisko 490 tys. zł, w tym najwyższą kwotę wydatkowano na przedsięwzięcia związane z profilaktyką zdrowotną (m. in. programy szczepień) oraz na zadania dotyczące profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. W głównej mierze skupiały się one na zwiększeniu dostępności do instytucji wspomagających proces leczenia oraz rehabilitacji osób nadużywających substancji psychoaktywnych i ich rodzin a także na poprawie skoordynowanych działań profilaktycznych, informacyjnych, edukacyjnych i szkoleniowych.


Szczepienie przeciw HPV

Gmina Suchy Las w 2021 r. brała udział w programie profilaktyki zdrowotnej w zakresie zapobiegania zakażeniom wirusem brodawczaka ludzkiego HPV. W ramach programu prowadzone były szczepienia przeciwko wirusowi brodawczaka ludzkiego u dzieci urodzonych w roku 2007 oraz uzupełniająco dziewcząt i chłopców urodzonych w 2006 r, którzy otrzymali co najmniej jedną dawkę szczepionki w ramach programu realizowanego w 2020 r., finansowanego z budżetu Powiatu Poznańskiego. Efektem realizacji programu było zaszczepienie przeciw HPV 29 dziewczynek (w tym 3 dziewczynek doszczepionych z rocznika 2006) oraz 4 chłopców.

Program obejmował również działania edukacyjne w zakresie zapobiegania nowotworom szyjki macicy i innym chorobom wywoływanym przez wirus brodawczaka ludzkiego.

Zdjęcie przedstawia igłę strzykawki wbijaną w ramie.


Zdjęcie przedstawia urządzenie medyczne do mammografii.

Badania mammograficzne

W Gminie Suchy Las przeprowadzane były badania w ramach Populacyjnego Wczesnego Wykrywania Raka Piersi, dla kobiet z przedziału wiekowego 50-69 lat, finansowanego przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Badanie wykonane w mammobusie w żadnym stopniu nie odbiega standardem od badania wykonanego w placówce stacjonarnej. Sprzęt, zainstalowany w mammobusie jest taki sam, jak stosowany w placówkach stacjonarnych, i podlega regularnym kontrolom technicznym.

Mieszkanki Gminy Suchy Las w roku 2021 z badań mammograficznych mogły skorzystać kilkanaście razy, łącznie wykonano 412 badań mammograficznych.


Klub HDK PCK Błękitna Kropelka

Klub Honorowych Dawców Krwi co roku organizuje akcje zbiórki krwi na terenie Gminy Suchy Las (i nie tylko) podczas których wiele osób oddaje swoją cenną krew.

Klub HDK PCK Błękitna Kropelka angażuje się w wiele różnych akcji pomocowych np. na rzecz Kliniki Przylądek Nadziei dla dzieci zmagającymi się z chorobami onkologicznymi. Ponad połowa przeszczepów szpiku u dzieci przeprowadzana jest właśnie w tym miejscu. Klub cyklicznie organizuje zbiórkę zabawek dla dzieci i niezbędnych środków czystości oraz ochrony i higieny.

W 2021 r. zostało zebranych 497 litrów krwi w akcjach stacjonarnych i 57 szpików kostnych.

Zdjęcie osób przy zielonym busie i wypełnionych kartonach.


Zdjęcie mężczyzn trzymających Defibrylator AED.

Defibrylator AED

W 2021 r. w na budynku Urzędu Gminy w Suchym Lesie zostało zamontowane urządzenie AED, pomagające w przypadku potrzeby ratowania życia.

Defibrylator zewnętrzny przeznaczony jest do użytku publicznego. Sprzęt ten jest prosty i intuicyjny w obsłudze. Analizuje rytm serca, wyłapując nieprawidłowości w pracy serca podejmuje decyzje o konieczności defibrylacji, czyli impulsie elektrycznym przywracającym prawidłowy rytm. Zadaniem AED jest unormowanie migotania komór serca. W przypadku wystąpienia nagłego zatrzymania krążenia, w połączeniu z prowadzoną resuscytacją krążeniowo-oddechową, jest jedynym sposobem na uratowanie życia.

Lokalizacja defibrylatora została wprowadzona do aplikacji Staying Alive, która umożliwia sprawną odnajdowanie tego typu urządzeń w innych miejscach.


Przebieg AKCJI SZCZEPIEŃ

Rok 2021 był kolejnym, w którym mieszkańcy Gminy Suchy Las zmagali się z epidemią choroby COVID-19. Z tego względu, podjęto realizację działań zmierzających do zapewnienia mieszkańcom dostępności do usług w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia. W związku z realizacją Narodowego Programu Szczepień Ochronnych przeciwko wirusowi SARS-CoV-2 w 2021 r. na terenie Gminy Suchy Las dostępne były punkty, w których wykonywano szczepienia przeciwko COVID-19.

Działania wójta, radnych oraz pracowników gminnych instytucji skupiały się na stworzeniu możliwości do zaszczepienia przeciw COVID-19 oraz zaangażowania w akcję promocyjną szczepień przeciw COVID-19. W ramach podjętych wysiłków przygotowano, uruchomiono i zapewniono funkcjonowanie dwóch punktów szczepień populacyjnych, a także przeprowadzono akcje szczepień, m.in. w trakcie dożynek gminno-parafialnych w Chludowie oraz podczas Złotnickiego Święta Plonów. Ponadto, gmina pomagała w realizacji zadań związanych z transportem osób mających trudności w samodzielnym dotarciu do punktów szczepień przeciwko wirusowi SARS-CoV-2. Efektem podjętych działań było zaszczepienie blisko 12 tys. mieszkańców gminy.


68% zaszczepionych w pełni w 2021 r.

18. miejsce w rankingu ogólnopolskim

Zdjęcie przedstawia plakat informujący o Narodowym Programie Szczepień Ochronnych przeciw COVID-19

Na rzecz ochrony zdrowia, w 2021 r. podjęte zostały również inne działania obejmujące współpracę z organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu kontynuowano realizację zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej.