realizowane POLITYKI, PROGRAMY I STRATEGIE


Niniejsza część przedstawia podsumowanie najważniejszych zadań wykonywanych w 2021 r. przez Gminę Suchy Las w związku z realizacją lokalnych polityk, programów i strategii.


Spośród wielu uchwał Rady Gminy stanowiących o kierunkach realizacji lokalnych polityk, programów i strategii, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na Strategię Rozwoju Gminy Suchy Las na lata 2013-2022, która jest dokumentem o charakterze strategicznym, wyznaczającym główne kierunki rozwoju gminy.


Istotna część zadań wójta w 2021 r. związana była z realizacją i wdrożeniem działań zaplanowanych w licznych dokumentach o charakterze programowym i strategicznym, w tym programom dedykowanym konkretnym zadaniom własnym.



23


dokumenty i programy strategiczne gminy były realizowane w 2021 r.,




w tym:




3

z obszaru

ochrony środowiska

4

z obszaru

pomocy społecznej

7

o charakterze

ogólnym


2

z obszaru

ładu przestrzennego

2

z obszaru

gospodarki komunalnej

1

z obszaru

ochrony zdrowia

2

z obszaru

gospodarki mieszkaniowej

1

z obszaru

rewitalizacji

1

z obszaru

gospodarki energetycznej


Krótki opis realizacji



programy o charakterze ogólnym



strategia rozwoju gminy Suchy Las na lata 2013-2022

Podstawa prawna: Strategia została przyjęta do realizacji na mocy Uchwały Rady Gminy Suchy Las z 2013 r.

Cel: Niniejszy dokument, poprzez powiązanie bezpośrednio z budżetem gminy oraz Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jest jednym z ważniejszych instrumentów działania władz samorządowych. Poszczególne zapisy strategii są odzwierciedleniem aktualnych potrzeb gminy oraz wskazują kierunek działań lokalnych w ujęciu długofalowym. Kluczowym elementem strategii rozwoju jest wizja, która określa docelowy obraz gminy w przyszłości.

Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszej strategii realizowano szereg dokumentów i programów strategicznych, które szczegółowo scharakteryzowano poniżej.

Zgodnie z uchwałą Nr Nr XXXI/345/21 Rady Gminy Suchy Las z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu Strategii Rozwoju Gminy Suchy Las na lata 2022-2030, w tym trybu jej konsultacji (z późn. zm.) , opracowana została m.in. Diagnoza sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej Gminy Suchy Las. Synteza ustaleń diagnostycznych oraz propozycji rozwiązań strategicznych stanowi asumpt do opracowania kierunków rozwoju. Diagnoza jest podsumowaniem aktualnie obowiązującej strategii. W terminie od 29.10 do 6.12.2021 r. przeprowadzono konsultacje projektu Strategii Rozwoju Gminy Suchy Las na lata 2022-2030. W ich toku zorganizowano m. in. otwarte spotkanie konsultacyjne w dniu 26 listopada 2021 r., realizowane stacjonarnie i drogą on-line. Wszelkie zgłoszone uwagi i wnioski zostały rozpatrzone i zostaną wykorzystane przy opracowaniu końcowego projektu strategii.

Spotkanie w ramach "Konsultacji społecznych Gminy Suchy Las".
Zdjęcie mężczyzny mówiącego przez mikrofon.
Zdjęcie mężczyzny prowadzącego wykład.

Roczny Program Współpracy Gminy Suchy Las z Organizacjami Pozarządowymi oraz z podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 25 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2021

Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XXIV/265/20 Rady Gminy Suchy Las z dnia 24 września 2020 r. w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy Suchy Las z Organizacjami Pozarządowymi oraz z podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2021.

Cel: Nadrzędnym celem programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą Suchy Las i organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, służącemu diagnozowaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnych.

Realizacja w 2021 r.: Szczegółowe informacje odnośnie realizacji niniejszego programu zawarto na dedykowanej podstronie raportu Inicjatywa lokalna i współpraca z NGO.

program "Ogólnopolska Karta Seniora – edycja Gmina Suchy Las"

Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr VIII/110/19 Rady Gminy Suchy Las z dnia 23 maja 2019 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Programu "Ogólnopolska Karta Seniora - edycja Gmina Suchy Las”.

Cel: Program jest elementem realizowanej przez gminę polityki społecznej, mającej na celu wzmocnienie aktywności społecznej i poprawę jakości życia seniorów.

Realizacja w 2021 r.: Szczegółowe informacje odnośnie realizacji niniejszego programu zawarto na dedykowanej podstronie raportu Ogólnopolska Karta Seniora - Edycja Gminy Suchy Las.

program "karta dużej rodziny"

Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr VI/97/19 Rady Gminy Suchy Las z dnia 28 marca 2019 r. zmieniająca uchwałę w sprawie Programu "Karta dużej rodziny”.

Cel: Program jest elementem realizowanej przez gminę polityki społecznej, mającej na celu poprawę jakości życia rodzin wielodzietnych.

Realizacja w 2021 r.: Szczegółowe informacje odnośnie realizacji niniejszego programu zawarto na dedykowanej podstronie raportu Karta Dużej Rodziny.



Zdjęcie placów zabaw i siłowni zewnętrznych.

Program pobudzania aktywności obywatelskiej

Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr VII/72/15 Rady Gminy Suchy Las z dnia 28 maja 2015 r. w sprawie Programu pobudzania aktywności obywatelskiej (z późn. zm.).

Cel: Celem programu jest umożliwienie jednostkom pomocniczym wpisania z ich inicjatywy do budżetu gminy zadań lokalnych, służących społeczności danej jednostki, zwanych dalej zadaniami.

Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszego programu, realizowano m.in. następujące zadania:

  • Złotniki Os. Grzybowe - doposażono plac zabaw przy ul. Sosnowej;

  • Sołectwo Golęczewo - zakupiono 2 maszyny do ćwiczeń na siłowni zewnętrznej przy ul. Strażackiej;

  • Osiedle Suchy Las - na placu zabaw im. Zająca Poziomki zamontowano huśtawkę dla osób niepełnosprawnych.

Szczegółowe informacje odnośnie realizacji niniejszego programu zawarto na dedykowanej podstronie raportu Współpraca z jednostkami pomocniczymi.

Program usług wolontarystycznych Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchym Lesie na lata 2017-2022

Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XXVII/305/17 Rady Gminy Suchy Las z dnia 26 stycznia 2017 r. w sprawie przyjęcia programu usług wolontarystycznych Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchym Lesie na lata 2017-2022.

Cel: Celem programu jest pośrednictwo i organizacja wolontariatu na terenie Gminy Suchy Las, utworzenie "Szkolnych kółek wolontariatu”, edukacja i szkolenia wolontariuszy oraz promocja wolontariatu na terenie Gminy Suchy Las.

Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszego programu koordynowano udział wolontariuszy w 14 imprezach.

Plan zarządzania kryzysowego

Dla Gminy Suchy Las opracowany jest Plan Zarządzania Kryzysowego, aktualizowany w 2021 roku i zatwierdzony przez Starostę Poznańskiego.

Cel: Zarządzanie kryzysowe to ogół działań organów gminy, mających na celu zapobieganie sytuacjom kryzysowym, przygotowanie do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań oraz reagowanie w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych.

Realizacja w 2021 r.: Program był realizowany na bieżąco w miarę potrzeb i zdarzeń na terenie Gminy Suchy Las.



programy Z OBSZARU POMOCY SPOŁECZNEJ



Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych na terenie Gminy Suchy Las na lata 2017-2025

Podstawa prawna: Strategia została przyjęta do realizacji na mocy Uchwały Nr XXIV/275/16 Rady Gminy Suchy Las z dnia 24 listopada 2016 r. w sprawie Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na terenie Gminy Suchy Las na lata 2017-2025.

Cel: Niniejszy dokument strategiczny ukazuje najważniejsze problemy społeczne występujące w Gminie Suchy Las, takie jak bezrobocie, niepełnosprawność, uzależnienia, ubóstwo, bezdomność, przemoc w rodzinie, przestępczość.

Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszej strategii, realizowano zadania w następujących obszarach:

  • poprawa warunków funkcjonowania osób niepełnosprawnych, długotrwale chorych i starszych;

  • wspieranie osób bezrobotnych;

  • zapobieganie uzależnieniom oraz łagodzenie skutków uzależnienia;

  • wzmocnienie rodzin w prawidłowym funkcjonowaniu;

  • przeciwdziałanie przemocy w rodzinie i łagodzenie jej skutków.

Szczegółowe informacje odnośnie działań podejmowanych w 2021 r. w obszarze pomocy społecznej zawarto na dedykowanej podstronie raportu Pomoc społeczna.

Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie dla Gminy Suchy Las na lata 2016-2021

Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XII/145/15 Rady Gminy Suchy Las z dnia 26 listopada 2015 r. w sprawie Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie dla Gminy Suchy Las na lata 2016-2021.

Cel: Niniejszy dokument ma na celu przede wszystkim zwiększenie dostępności i skuteczności pomocy dla osób uwikłanych w przemoc oraz wypracowanie w mieszkańcach wrażliwości społecznej wobec zjawiska przemocy w rodzinie.

Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszego programu, realizowano m.in. następujące zadania:

  • koordynowanie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie poprzez pracę Zespołu Interdyscyplinarnego;

  • objęcie pomocą grup roboczych 172 osób, w tym 67 dzieci;

  • powołanie 35 grup roboczych, przeprowadzenie 26 rozmów ze sprawcami przemocy w rodzinie;

  • udział w Ogólnopolskiej Kampanii "19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży", do udziału w której zaangażowano szkoły, przedszkola, Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną oraz Kluby Seniora;

  • objęcie pracą socjalną w formie poradnictwa 121 osób.

Zdjęcie młodzieży z pomarańczowymi kartkami przy tablicy wyklejonej pomarańczowymi papierowymi łapkami.
Zdjęcie gabloty z pomarańczowymi balonami.
Zdjęcie gabloty z napisem "Mamy prawo do godności, szacunku...".

Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2019-2021 w Gminie Suchy Las

Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr IV/51/19 Rady Gminy Suchy Las z dnia 31 stycznia 2019 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2019-2021 w Gminie Suchy Las.

Cel: Nadrzędnym celem programu jest stworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin zamieszkałych na terenie Gminy Suchy Las, które przeżywają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.

Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszego programu, realizowano m.in. następujące zadania:

  • wsparcie finansowe dla rodzin z problemami opiekuńczo-wychowawczymi (27 rodzin);

  • objęcie rodzin wsparciem asystenta rodziny (12 rodzin);

  • współpraca asystenta z Zespołem Interdyscyplinarnym w ramach grup roboczych;

  • współpraca z pedagogami i psychologami (współpraca dotyczyła wsparcia 13 rodzin).

Program "Pomoc gminy w zakresie dożywiania" na lata 2019-2023

Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr IV/50/19 Rady Gminy Suchy Las z dnia 31 stycznia 2019 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu osłonowego w zakresie dożywiania "Pomoc gminy w zakresie dożywiania” na lata 2019-2023.

Cel: Celem programu jest ograniczenie zjawiska niedożywienia dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub znajdujących się w trudnej sytuacji.

Realizacja w 2021 r.: W 2021 r. pomocą w formie posiłku objęto 142 osoby, w tym:

  • 18 dzieci do czasu podjęcia nauki w szkole podstawowej;

  • 34 uczniów do czasu ukończenia szkoły ponadpodstawowej lub szkoły ponadgimnazjalnej;

  • 91 osób otrzymujących pomoc na podstawie art. 7 ustawy o pomocy społecznej.

Na realizację pomocy w formie posiłku przeznaczono środki w wysokości 96.446 zł, z czego 59.585 zł pozyskano z dotacji na ten cel.

Ponadto 61 osób otrzymało pomoc w formie zasiłku celowego i świadczeń rzeczowych (koszt tych świadczeń wyniósł 72.500 zł, z czego 44.775 zł pozyskano z dotacji na ten cel).



programy Z OBSZARU OCHRONY ZDROWIA



Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2021 r.

Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XXX/334/21 Rady Gminy Suchy Las z dnia 25 lutego 2021 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2021 r.

Cel: Dokument obejmuje działania profilaktyczne oraz zmierzające do minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych, które są skutkiem nadużywania alkoholu. Niniejszy program ma także na celu podniesienie wiedzy mieszkańców w zakresie problemów związanych z używaniem środków psychotropowych oraz udzielenie pomocy osobom i rodzinom, które mierzą się z problemem narkomanii. Ważnym elementem programu jest także prowadzenie działań profilaktycznych w placówkach oświatowych gminy.

Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszego programu, realizowano m.in. następujące zadania:

  • prowadzenie poradnictwa oraz udzielanie pomocy psychologicznej dla osób uzależnionych i ich rodzin w Punkcie Informacyjno-Konsultacyjnym (przeprowadzono 134 konsultacje);

  • rozpowszechnianie informacji dotyczących instytucji i organizacji pomocowych (rozdano 500 ulotek);

  • prowadzenie świetlic opiekuńczo-wychowawczych (skorzystało 31 dzieci);

  • podejmowanie działań mobilizujących do podjęcia leczenia przez osoby uzależnione, zgłoszone do GKRPA (ze wsparcia skorzystało 7 osób);

  • udzielenie pomocy finansowej OPS z uwagi na uzależnienie jednego z członków rodziny (korzystały 23 rodziny);

  • kampanie profilaktyczne (zrealizowano 3 kampanie),

  • realizacja Programów Profilaktycznych (udział wzięło 83 uczniów);

  • podnoszenie kompetencji nauczycieli i wychowawców poprzez ich udział w programach edukacyjnych (36 nauczycieli);

  • dofinansowywanie wypoczynku letniego dla dzieci (wsparcie dla 329 dzieci);

  • kontrola punktów sprzedaży alkoholu (53 kontrole);

  • szkolenia dla sprzedawców alkoholu (1 szkolenie).

W 2021 r. na działania związane z przeciwdziałaniem alkoholizmowi wydatkowano środki w wysokości 210.198,29 zł.



programy Z OBSZARU ŁADU PRZESTRZENNEGO



Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy

Podstawa prawna: Studium zostało przyjęte do realizacji na mocy Uchwały Nr LXV/349/98 Rady Gminy Suchy Las z dnia 18 czerwca 1998 r. (z późn. zm.).

Cel: Niniejszy dokument określa politykę przestrzenną gminy, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia studium są wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Realizacja w 2021 r.: W 2021 r. uchwalono 8 miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wpływały one na zasadność przystąpienia do sporządzenia mpzp (w 2021 r. wszczęto 4 procedury sporządzania mpzp). W 2021 r. Rada Gminy podjęła następujące uchwały:

  • Uchwała Nr XXX/324/21 z dnia 28 lutego 2021 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Golęczewo i Złotkowo - teren aktywizacji gospodarczej;

  • Uchwała Nr XXXIII/372/21 z dnia 27 maja 2021 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Chludowo - rejon ulicy Maniewskiej;

  • Uchwała Nr XXXIII/373/21 z dnia 27 maja 2021 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Chludowo - Północny Zachód - etap I;

  • Uchwała Nr XXXIII/374/21 z dnia 27 maja 2021 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Zielątkowo - Północny Wschód - etap I;

  • Uchwała Nr XXXIII/375/21 z dnia 27 maja 2021 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Biedrusku na terenie działek o numerach ewidencyjnych 44/12 i 44/13;

  • Uchwała Nr XXXIV/397/21 z dnia 19 lipca 2021 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Biedrusku - rejon ulic Poznańskiej i Ogrodowej;

  • Uchwała Nr XXXVI/403/21 z dnia 26 sierpnia 2021 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Jelonek - rejon ulic Nektarowej i Krótkiej;

  • Uchwała Nr XXXVII/414/21 z dnia 30 września 2021 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Suchy Las - Północny Wschód;

  • Uchwała Nr XXXVII/415/21 z dnia 30 września 2021 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Suchy Las - teren zabudowy usługowo przemysłowej w rejonie ulic Sprzecznej i Mokrej;

Mapka MPZP Biedrusko.
  • Uchwała Nr XXXVIII/423/21 z dnia 28 października 2021 ro. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Biedrusko - rejon ulic Kasztanowej, Chludowskiej, Poznańskiej i 7 Pułku Strzelców Konnych - część I;

  • Uchwała Nr XXXIX/442/21 z dnia 25 listopada 2021 roku w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Złotniki - rejon ulicy Łagiewnickiej;

  • Uchwała Nr XXXIX/442/21 z dnia 25 listopada 2021 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Golęczewo - rejon ulic Promienistej, Dworcowej i Lipowej.

Gminny Program Opieki nad Zabytkami dla Gminy Suchy Las na lata 2018-2021

Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr III/32/18 Rady Gminy Suchy Las z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami dla Gminy Suchy Las na lata 2018-2021.

Cel: Celem programu jest przede wszystkim podejmowanie działań zwiększających atrakcyjność zabytków, wyeksponowanie walorów poszczególnych zabytków i krajobrazu kulturowego, zahamowanie procesu degradacji zabytków oraz wspieranie inicjatyw sprzyjających wzrostowi środków finansowych na opiekę nad zabytkami.

Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszego programu, realizowano m.in. następujące zadania:

  • położono największy nacisk na wspieranie finansowe właścicieli obiektów zabytkowych przy działaniach związanych z właściwym utrzymaniem i użytkowaniem obiektów - przyznano 12 dotacji na łączną kwotę 260.000,00 zł;

  • realizowano zadania związane z renowacją i przebudową obiektów gminnych, będących zabytkami;

  • zaktualizowano Gminny Plan Ochrony Zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych oraz zlecono opracowanie Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami dla Gminy Suchy Las na lata 2022-2025 - jako kontynuację kończącego się programu na lata 2018-2021;

  • zlecono opracowanie Programu Prac Konserwatorskich, dotyczącego bramy w Zespole Pałacowo-Folwarcznym w Biedrusku;

  • w publicznych szkołach kontynuowano program lekcji i programów edukacyjnych podejmujących tematykę historii regionu, ochrony i opieki nad zabytkami;

  • w lokalnej prasie publikowano materiały o historii Gminy Suchy Las, w tym o zabytkach;

  • w ramach działań promocyjnych zrealizowano kilka większych projektów związanych z tematyką historii i zabytkami.



programy Z OBSZARU GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ



Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Suchy Las na lata 2021-2025

Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XXXI/343/21 Rady Gminy Suchy Las z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Suchy Las na lata 2021-2025.

Cel: Program ma na celu tworzenie warunków, które zapewnią mieszkańcom zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych. Podejmowane działania pozwalają utrzymać w należytym stanie technicznym zasób mieszkaniowy Gminy Suchy Las, przede wszystkim poprzez realizację planu remontów i modernizacji.

Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszego programu, realizowano m.in. następujące zadania:

  • przy współpracy ze spółką komunalną ZGK Suchy Las Sp. z o.o. na bieżąco wykonywano remonty i naprawy oraz zostały przeprowadzone wymagane przeglądy i konserwacje;

  • planowo pokrywane były wydatki na utrzymanie części wspólnych nieruchomości, do których gminie przysługuje prawo własności w ramach wspólnot mieszkaniowych.

Program został wprowadzony pod koniec I kwartału 2021 r. Gmina Suchy Las planowała sprzedaż w 2021 r. dwóch lokali mieszkalnych położonych przy ulicy Tysiąclecia w Golęczewie. Plan nie został zrealizowany, lokali nie sprzedano, jednak z uwagi na zły stan techniczny lokale te zostały wyłączone z użytkowania i zostaną sprzedane w 2022 r. W celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych gmina w roku 2021 podnajmowała 18 lokali mieszkalnych. Zawarto 3 nowe umowy najmu (dwa lokale w Suchym Lesie i jeden w Biedrusku). Stawki czynszu określane były na podstawie zapisów programu i w ramach przyjętych zasad polityki czynszowej. Program stał się przyczynkiem do wydania zarządzenia nr 193/2021 Wójta Gminy Suchy Las z dnia 31 grudnia 2021 r., które określa stawki czynszu za lokale mieszkalne będące w zasobach Gminy Suchy Las.

Plan wykorzystania zasobu nieruchomości Gminy Suchy Las na lata 2020-2022

Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Zarządzenia nr 52/2020 Wójta Gminy Suchy Las z dnia 10 kwietnia 2020 r. w sprawie przyjęcia planu wykorzystania zasobu nieruchomości Gminy Suchy Las na lata 2020-2022.

Cel: Niniejszy Plan ma na celu gospodarowanie zasobem nieruchomości, m.in. poprzez ewidencjonowanie zasobu, wycenę nieruchomości, sporządzanie planów wykorzystania zasobów, zbywanie oraz nabywanie nieruchomości, przygotowywanie opracowań geodezyjno-prawnych i projektowych, dokonywanie podziałów oraz scaleń i podziałów nieruchomości.

Realizacja w 2021 r.: W 2021 r. działano w oparciu o Plan wykorzystania zasobu nieruchomości Gminy Suchy Las na lata 2020-2022, który zakłada zasadnicze kierunki z zakresu gospodarki nieruchomościami, w zgodności z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. W ramach tego dokumentu zaplanowano m.in. sprzedaże, oddawanie nieruchomości w najem i dzierżaw, oddanie w trwały zarząd i użyczenia i były one realizowane zgodnie z założeniami planu oraz na podstawie wniosków kierowanych od zainteresowanych podmiotów.

W ramach niniejszego planu, realizowano m.in. następujące zadania:

  • zbyto w drodze umów sprzedaży, w drodze przetargu i bezprzetargowo, jak również w drodze umów zamiany grunty o łącznej powierzchni 0,7978 ha, z czego osiągnięto dochód netto 2.297.336 zł oraz 100.000 zł z rat za lata ubiegłe;

  • nabyto do zasobu gminy w drodze umów sprzedaży i zamiany nieruchomości o łącznej powierzchni 1,1689 ha. (ponadto nabywano grunty z mocy prawa w trybie art. 98 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (ZRID); wydatki na nabycia nieruchomości oraz odszkodowania za grunty przejęte z mocy prawa wyniosły łącznie 4.774.644,11 zł);

  • w drodze komunalizacji nabyto do zasobu gminy grunt o powierzchni 0,0204 ha;

  • nie oddano w użytkowanie wieczyste żadnych gruntów gminnych oraz nie nastąpiło żadne przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów gminnych we własność (powierzchnia gruntów oddanych w użytkowanie wieczyste stanowiła w 2021 ro. łącznie 100,2097 ha, dochód z opłat z tytułu użytkowania wieczystego wyniósł 81.265,00 zł);

  • łączna powierzchnia gruntów oddanych w trwały zarząd na rok 2021 wyniosła 8,6442 ha (oddano także w trwały zarząd grunt o powierzchni 0,1775 h, dochód z tytułu trwałego zarządu, jak również ustanowionych służebności i prawa użytkowania na gruntach gminnych wyniósł łącznie 117.877,00 zł);

  • uzyskano dochód netto z tytułu umów najmu i dzierżawy nieruchomości gminnych w wysokości 636.165,49 zł.



programy Z OBSZARU rewitalizacji



Gminny Program Rewitalizacji Gminy Suchy Las na 2017-2025

Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XLII/476/18 Rady Gminy Suchy Las z dnia 28 lutego 2018 r. zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy Suchy Las na lata 2017-2025.

Cel: Celem programu jest realizacja przedsięwzięć rewitalizacyjnych, które wpłyną na poprawę jakości życia mieszkańców.

Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszego programu w 2021 r. realizowano przedsięwzięcie związane z rewitalizacją budynku dworca w Złotnikach.

W 2021 r. Zarządzeniem nr 144/2021 Wójta Gminy Suchy Las z dnia 14.10.2021 r. powołany został Komitet Rewitalizacji. Aktualnie trwają prace nad stwierdzeniem aktualności Gminnego Programu Rewitalizacji.

Szczegółowe informacje odnośnie działań związanych z rewitalizacją prezentuje tabela poniżej.

Zestawienie przedsięwzięć rewitalizacyjnych za 2021 rok



programy Z OBSZARU GOSPODARKI KOMUNALNEJ



Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Suchy Las w 2021 r.

Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XXXI/346/21 Rady Gminy Suchy Las z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Suchy Las w 2021 r.

Cel: Program ma na celu ograniczenie zjawiska bezdomności zwierząt domowych i gospodarskich oraz zapewnienie właściwej opieki bezdomnym zwierzętom domowym i gospodarskim. Zadaniem programu jest także wyłapywanie zwierząt i doprowadzenie ich do schroniska oraz ograniczenie niekontrolowanego rozrodu zwierząt i edukację społeczeństwa w zakresie obowiązków spoczywających na właścicielach zwierząt.

Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszego programu, realizowano m.in. następujące zadania:

  • przeprowadzenie 125 zabiegów sterylizacji i kastracji psów i kotów (koszt poniesiony przez gminę na ten cel wyniósł 6.715,00 zł);

  • oznakowanie elektronicznie 109 zwierząt (koszt poniesiony przez gminę na ten cel wyniósł 3.835,00 zł);

  • przeprowadzenie 77 zabiegów sterylizacji i kastracji kotów wolno żyjących oraz leczenie chorych zwierząt w Przychodni Weterynaryjnej "Animal Center” (koszt poniesiony przez gminę na ten cel wyniósł 10.972,80 zł);

  • zakup 340 puszek mokrej karmy i 65 worków suchej karmy dla kotów wolno żyjących (koszt poniesiony przez gminę na ten cel wyniósł 7.702,34 zł);

Zdjęcie osób w pomieszczeniu z regałami i workami.
  • zapewnienie całorocznego miejsca w gospodarstwie rolnym w celu zapewnienia miejsca dla zwierząt gospodarskich (koszt poniesiony przez gminę na ten cel wyniósł 1.400,00 zł);

  • uiszczenie składki członkowskiej Gminy Suchy Las na rzecz Związku Międzygminnego "Schronisko dla zwierząt” - 116.155,00 zł.

Łącznie na realizację niniejszego programu wydatkowano 158.780,14 zł.

Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych

Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XVI/209/20 Rady Gminy Suchy Las z dnia 27 lutego 2020 r. w sprawie Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu Aquanet S.A. na lata 2020-2029.

Cel: W ramach sporządzonego dokumentu określono planowane inwestycje i poziom nakładów planowanych na ich realizację, sporządzono uzasadnienie konieczności dla ich wykonania oraz określono zakresy rzeczowe prac.

Realizacja w 2021 r.: Plan obejmuje inwestycje z terenu gminy, które są finansowane z WPRIM Spółki. Część inwestycji realizowana jest bezpośrednio przez Aquanet S.A., natomiast część realizuje gmina w ramach umów o inwestorstwo zastępcze. W roku 2021 WPRIM nie był aktualizowany, kolejna aktualizacja planowana jest w 2022 r.

Aktualny plan inwestycji w ramach Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu Aquanet S.A. na lata 2020-2029 przedstawiono w tabeli poniżej.

Planowane inwestycje w ramach Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Wodociągowych i Urządzeń Kanalizacyjnych będących w posiadaniu Aquanet S.A.



programy Z OBSZARU GOSPODARKI KOMUNALNEJ



Plan zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe

Podstawa prawna: Plan został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XIV/183/19 Rady Gminy Suchy Las z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie przyjęcia "Aktualizacji założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy Suchy Las’’.

Cel: Celem dokumentu była ocena stanu aktualnego i przewidywanych zmian zapotrzebowania na ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe. Realizacja programu ma umożliwić zabezpieczenie zapotrzebowania w energię na rynku lokalnym gminy oraz każdego z odbiorców, w tym wykorzystanie istniejących nadwyżek i lokalnych zasobów paliw i energii, z uwzględnieniem energii elektrycznej i ciepła wytwarzanych w odnawialnych źródłach energii.

Realizacja w 2021 r.: Gmina przeprowadza aktualizację planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe zgodnie z upływem trzyletniego cyklu (kolejna aktualizacja planowana jest w 2022 r.). Gmina w ramach współpracy z innymi gminami udziela odpowiedzi na pisma gmin sąsiadujących, opracowujących aktualizacje planu (Murowana Goślina, Czerwonak, Rokietnica, Miasto Poznań) dotyczące powiązań energetycznych i zapotrzebowania na energię.



programy Z OBSZARU OCHRONY ŚRODOWISKA



Program Ochrony Środowiska dla Gminy Suchy Las na lata 2018-2021 z perspektywą na lata 2022-2025

Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XLVIII/556/18 Rady Gminy Suchy Las z dnia 27 września 2018 r. w sprawie przyjęcia "Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Suchy Las na lata 2018-2021 z perspektywą na lata 2022-2025”.

Cel: Niniejszy program, będący podstawowym narzędziem prowadzenia polityki ekologicznej, ma na celu poprawę stanu środowiska oraz zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi. Podejmowane zadania mają zapewnić skuteczne mechanizmy chroniące środowisko przed degradacją.

Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszego programu, realizowano m.in. następujące zadania:

  • przeprowadzano kontrole nieruchomości w zakresie przestrzegania Uchwały Nr XXXIX/941/17 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 18 grudnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia, na obszarze województwa wielkopolskiego, ograniczeń lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw (kontrole przeprowadzała Straż Gminna);

  • podpisano umowę z akredytowanym laboratorium, na mocy której badane są popioły paleniskowe pobrane przez Strażników z palenisk, w których mogły być spalane odpady (Referat Ochrony Środowiska przekazuje Strażnikom puszki do poboru prób popiołu, które po zaplombowaniu - wysyłane są przez pracownika Referatu do laboratorium; zwrotnie otrzymywany jest protokół z badania, który stanowić może podstawę - w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości - do nałożenia przez Straż Gminną mandatu w wysokości 500 zł, lub przekazania sprawy do sądu);

  • nadzorowano działanie czujników jakości powietrza;

  • publikowano materiały informacyjne dla mieszkańców z zakresu niskiej emisji;

  • organizowano pokazy "palenia od góry" (skierowane do osób posiadających, póki co legalne piece węglowe starego typu, które to osoby z różnych względów (najczęściej ekonomicznych) nie zdecydowały się na zmianę źródła ciepła);

  • uruchomiono stały punkt konsultacyjny programu "Czyste powietrze”, który jest kontynuacją punktu działającego na terenie gminy w poprzednich latach w porozumieniu ze Stowarzyszeniem Metropolia Poznań;

  • prowadzono aktywne działania przy tworzeniu Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, czyli systemu informacji o źródłach ogrzewania budynków w Polsce;

  • informowano mieszkańców o innych programach takich, jak np. powiatowy tzw. "kociołek” oraz możliwości odliczenia wydatków przy rozliczeniu podatków w ramach tzw. ulgi termomodernizacyjnej;

  • realizowano działania z zakresu ograniczania niskiej emisji - budowę ścieżek rowerowych na terenie gminy oraz budowę węzłów przesiadkowych, zakup autobusów niskoemisyjnych, termomodernizacje budynków gminnych, wymianę źródeł ciepła, czyszczenie ulic metodą "na mokro”, ograniczającą unoszenie zanieczyszczeń pyłowych - realizowano m.in. następujące przedsięwzięcia:

          • w Suchym Lesie budowa ścieżki rowerowej przy ul. Stefańskiego - 0,82 km;

          • w Złotnikach budowa ścieżki rowerowej przy ul. Mosiężnej;

          • w Golęczewo budowa ścieżki rowerowej przy ul. Golęczewskiej - 0,80 km, ul. Dworcowej - 1,20 km, przy ul. Dworcowej między miejscowościami Zielątkowo, a Chludowo - 2,00 km;

  • zrealizowano i udostępniono na YouTube oraz Facebook-u filmy o tematyce związanej z niską emisją;

  • prowadzono instalacje latarni LED;

  • wspierano system komunikacji zbiorowej - realizowano następujące przedsięwzięcia:

          • rewitalizacja stacji kolejowych na trasie 354 Poznań-Piła wraz z węzłami przesiadkowymi w miejscowościach Golęczewo, Chludowo;

          • modernizacja infrastruktury dworcowej w Złotnikach i Golęczewie (lata 2018-2021);

          • budowa infrastruktury przy nowo powstałych przystankach kolejowych, w tym budowa przystanków autobusowych;

  • wdrażano działania związane z edukacją ekologiczną (zakupiono gadżety, które wyprodukowano z naturalnych materiałów możliwych do przetworzenia w procesie recyklingu; w mediach gminnych zamieszczano artykuły i informacje z zakresu ochrony środowiska);

  • prowadzono działania związane z realizacją powiatowego programu likwidacji wyrobów zawierających azbest;

  • wdrożono i obsługiwano system gospodarowania odpadami komunalnymi pochodzącymi z nieruchomości zamieszkałych;

  • prowadzono działania związane z likwidacją dzikich wysypisk (na likwidację dzikich wysypisk w 2021 r. wydatkowano 11.464,42 zł);

  • zlecono laboratorium posiadającemu akredytację PCA badanie jakości wody w rowach melioracyjnych oraz zbiornikach retencyjnych;

  • przystąpiono do opracowania aktualizacji Planu Gospodarki Niskoemisyjnej.


Program "Czyste Powietrze"

Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy podpisanego porozumienia pomiędzy Gminą Suchy Las, a Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.

Program "Czyste Powietrze".

Cel: "Czyste Powietrze" to kompleksowy program, którego celem jest zmniejszenie lub uniknięcie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń wprowadzanych do atmosfery przez domy jednorodzinne.

Realizacja w 2021 r.: W 2021 r. gmina uruchomiła stały punkt konsultacyjny programu "Czyste powietrze”, który jest kontynuacją punktu działającego na terenie gminy w poprzednich latach w porozumieniu ze Stowarzyszeniem Metropolia Poznań. Prowadzenie punktu zlecone zostało Lokalnej Agencji Rozwoju Gospodarczego Sp. z o.o.

Program Wymiany pieców węglowych na piece gazowe w Gminie Suchy Las

Program był realizowany przez gminę w porozumieniu z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Suchym Lesie.

Cel: Zadanie obejmuje likwidację starych pieców węglowych i montaż nowych gazowych pieców dla najbiedniejszych mieszkańców Gminy Suchy Las.

Realizacja w 2021 r.: W 2021 r. rozpoczęto prace związane z realizacją programu. W pierwszym etapie realizowano następujące działania:

  • przeprowadzenie oględzin wszystkich wskazanych przez OPS nieruchomości;

  • sporządzenie oceny (wraz z ekspertyzą kominiarską) możliwości wymiany węglowych urządzeń grzewczych na piece gazowe odrębnie dla każdej nieruchomości; ocena zawierała określenie możliwości modernizacji instalacji, jej zakres oraz szacunkowy koszt takiej modernizacji;

  • w stosunku do nieruchomości, dla których w ocenie stwierdzono możliwość wymiany węglowych urządzeń grzewczych na piece gazowe:

          • wystąpiono do właściciela sieci gazowej o warunki techniczne przyłączenia do sieci;

          • wykonano projekty wewnętrznej instalacji gazowej;

          • uzyskano warunki i pozwolenia, dokonano zgłoszeń oraz innych wymaganych, niezbędnych czynności formalno-prawnych.

Podjęto także działania w ramach drugiego etapu, który obejmował zorganizowanie przetargu, celem wyłonienia wykonawcy robót oraz wymianę pieców węglowych na gazowe wraz z wykonaniem niezbędnej instalacji. W 2021 r. gmina ogłosiła 2 przetargi w tym zakresie - żaden nie został rozstrzygnięty. Etap drugi kontynuowany będzie w 2022 r. (na ten cel zabezpieczono w budżecie gminy 200.000 zł.).