do roku 2020
W roku 2021 Gmina Suchy Las przeznaczyła 1.963.921,17 zł na wydatki związane z bezpieczeństwem publicznym. Znaczną część środków gmina przeznaczyła na finansowe wsparcie i refundację działań OSP (737.666,84 zł) oraz działalność Straży Gminnej (1.082.729,26 zł). W ramach wydatkowanych środków 155.189,30 zł przeznaczono na zadania o charakterze inwestycyjnym. Kierunki wydatkowania środków w ramach bezpieczeństwa publicznego w 2021 r. przedstawiono poniżej.
Liczba przeprowadzonych interwencji w 2021 r.
Liczba osób wobec których zastosowano środki prawne w 2021 r.
Liczba przeprowadzonych akcji z Policją
w 2021 r.
W 2021 r. przeprowadzono 1.247 interwencji. W roku 2021 najwięcej zgłoszeń dotyczyło porządku publicznego (311), bezpieczeństwa osób i mienia (287), zagrożeń w ruchu drogowym (144) - głównie w zakresie niewłaściwego parkowania oraz blokowania wjazdu i wyjazdu z posesji. Następną kategorią były wszelkie sprawy związane z wykroczeniami przeciwko urządzeniom użyteczności publicznej (180). Wraz z Policją przeprowadzono łącznie 11 akcji w zakresie bezpieczeństwa publicznego, w które zaangażowanych było łącznie 22 strażników.
Liczba mandatów karnych nałożonych w 2021 r.
Liczba udzielonych pouczeń w 2021 r.
Liczba wniosków skierowanych do Sądu Rejonowego w 2021 r.
W związku ze stwierdzonymi przypadkami naruszeń ustalonego porządku prawnego, strażnicy zastosowali środki prawne wobec 401 osób. Udzielono 366 pouczeń oraz nałożono 34 mandaty karne. W przypadku 1 osoby skierowano wniosek do Sądu Rejonowego. W zakresie ochrony porządku publicznego, we współpracy z Komendą Miejską Policji w Poznaniu prowadzono kontrole wytypowanych miejsc pod kątem przestrzegania reżimu sanitarnego. Czynności dotyczące naruszeń ustanowionych w stanie epidemii, zostały zakończone zastosowaniem 5 pouczeń. W 2021 r. przeprowadzono 280 kontroli pod względem przestrzegania obostrzeń pandemicznych w autobusach komunikacji publicznej i sklepach wielkopowierzchniowych. Najczęściej interweniowano wobec osób niezakrywających ust i nosa.
Liczba przeprowadzonych kontroli w zakresie ochrony środowiska w 2021 r.
Liczba odłowionych psów z terenu Gminy w 2021 r.
Liczba spotkań edukacyjnych z dziećmi i młodzieżą w 2021 r.
Nadal priorytetowymi zadaniami były sprawy związane z ochroną środowiska, gospodarką odpadami komunalnymi, walką ze smogiem. Przeprowadzono 213 kontroli w zakresie ochrony środowiska, w szczególności pod kątem gospodarki odpadami, prawidłowości stosowania materiału opałowego oraz odprowadzania nieczystości ciekłych. Udało się usunąć 8 samochodów z dróg publicznych, stref zamieszkania oraz stref ruchu. Dbając o porządek oraz bezpieczeństwo mieszkańców doprowadzono do izby wytrzeźwień lub miejsca zamieszkania 11 osób będących w stanie upojenia alkoholowego. W 2021 r. Straż Gminna odłowiła 26 psów pozostających bez nadzoru, z czego 22 trafiło do właścicieli, a 4 do schroniska w Skałowie. Ponadto, w 2021 r. przeprowadzono 11 spotkań z dziećmi i młodzieżą o tematyce związanej z bezpieczeństwem osób w miejscach i sytuacjach zagrożeń.
Gmina Suchy Las zapewnia gotowość bojową jednostkom OSP realizując wyznaczone zadania wynikające z ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. Na terenie Gminy występują cztery jednostki OSP:
OSP Suchy Las;
OSP Golęczewo;
OSP Chludowo;
OSP Zielątkowo.
Gmina Suchy Las zapewnia gotowość bojową tych jednostek finansując z budżetu:
polisy ubezpieczeniowe imienne dla strażaków-ratowników biorących udział w działaniach ratowniczych;
badania lekarskie okresowe dla strażaków-ratowników biorących udział w działaniach ratowniczych;
ubezpieczenia podstawowe OC samochodów specjalnych pożarniczych oraz AC;
ekwiwalent za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym;
zaopatrzenie strażaków w umundurowanie i inne środki ochrony indywidualnej;
przegląd urządzeń hydraulicznych;
bieżące drobne naprawy, konserwacje, przeglądy samochodów;
koszty paliwa i innych materiałów pędnych;
zakup nowych samochodów specjalnych dla jednostek OSP.
W 2021 r. Gmina Suchy Las przekazała dotację dla jednostek OSP w wysokości 84.218,30 zł z przeznaczeniem:
dla OSP Zielątkowo na doposażenie samochodu zakupionego z dofinansowania MSWiA i KG PSP w ramach akcji "Bitwa o wozy" w zestaw ratownictwa drogowego;
dla OSP Chludowo na dofinansowanie zakupu zestawu hydraulicznych urządzeń ratowniczych (70% stanowiła dotacja dla OSP Chludowo z WZZ OSP RP w Poznaniu)
dla OSP Suchy Las na dofinansowanie zakupu i montażu zestawu instalacji fotowoltaicznej na budynku OSP Suchy Las (70 % dotacja z WFOŚiGW).
Liczba zdarzeń / akcji ratowniczych OSP w 2021 r.
Liczba zdarzeń / akcji pożarniczych OSP w 2021 r.
Liczba zdarzeń / akcji związanych z miejscowymi zagrożeniami w 2021 r.
Żródło zdjęć: profil FB OSP Suchy Las