do roku 2020
do roku 2020
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Gminy Suchy Las w 2021 r. były wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Wpływy w kwocie blisko 52,7 mln zł stanowiły 27% wszystkich dochodów gminy. W stosunku do poprzedniego roku dochody z tytułu udziału w podatku PIT wzrosły o niemal 5,3 mln zł, czyli 11%. Pięć najistotniejszych pozycji po stronie dochodowej budżetu gminy składa się łącznie na 78% wszystkich wpływów. Najważniejszym źródłem dochodów własnych Gminy Suchy Las w 2021 r. były wpływy z tytułu podatku od nieruchomości, które wyniosły prawie 40,1 mln zł i generowały 20% wpływów do budżetu. Istotnymi źródłami dochodów własnych gminy były również wpływy z podatku od środków transportowych oraz wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych na podstawie odrębnych ustaw, wykonane odpowiednio w wysokości 11,9 mln zł i 7,9.mln zł.
do roku 2020
W strukturze dochodów budżetowych Gminy Suchy Las w 2021 r. znalazły się dotacje inwestycyjne. Wartość wykonanych dotacji w 2021 r. wyniosła 2.124.158,39 zł z czego 1.606.481,52 zł było środkami pochodzącymi z budżetu środków europejskich, zaś 517.676,87.zł pozyskano z budżetu państwa lub funduszy celowych.
W 2021 r. Gmina Suchy Las otrzymała promesę w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład na dofinansowanie zadania pn. "Złotkowo - budowa pełnego uzbrojenia wraz z terenem aktywizacji gospodarczej i przebudowa odcinka byłej drogi krajowej nr 11". Kwota dofinansowania wyniosła 9.310.000 zł. Więcej na temat projektów inwestycyjnych zrealizowanych z dofinansowaniem można zobaczyć w zakładce Inwestycje.
do roku 2020
do roku 2020
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków, jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2021 r. Gmina Suchy Las najwięcej środków przeznaczała na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Wykonano je na poziomie blisko 52,3 mln zł, co stanowiło niemal 29% budżetu wydatkowego. Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze, wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu w większości miast i gmin w Polsce. Podobna tendencja miała miejsce również w poprzednich latach. Wydatki z obszaru pomocy społecznej i wsparcia rodziny wiązały się w głównej mierze z realizacją rządowego programu "Rodzina 500+" oraz wypłatą zasiłków i świadczeń rodzinnych. Na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej i wsparcia rodziny wydano łącznie prawie 34,6 mln zł, co stanowiło 19% budżetu gminy. Znaczący udział w strukturze odegrały wydatki zrealizowane w ramach transportu i łączności (ponad 24,2 mln zł). Utrzymanie aparatu administracyjnego kosztowało 13,4 mln zł, co stanowiło 7% wydatków gminy.
do roku 2020
do roku 2020
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Gminy Suchy Las na koniec 2021 r. wyniosło niemal 93,4 mln zł i stanowiło 47,36% wykonanych dochodów. W stosunku do ubiegłego roku kwota zadłużenia gminy spadła o 8,55% i jednocześnie o 4,58 pp. spadł udział zadłużenia w dochodach ogółem. Gmina sprawnie obsługuje swoje zadłużenie, co pozwala na optymalne finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych. W 2021 r. o blisko 1/3 wzrósł poziom wygenerowanej nadwyżki operacyjnej, co zapewnia bezpieczeństwo finansowe gminy, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.